1/72 SIAI-Marchetti SF-260M/AM/W ( Special Hobby)

Text se průběžně upravuje a doplňuje , prosím o trpělivost. 

Img_20201104_124300

Úvod

Dostala se mě do ruky připravovaná stavebnice Italského letadla SIAI Marchetti SF-260M/AM/W v měřítku 1/72 od společnosti Special Hobby, Horní Počernice. Situace je o to zajímavější, že se na trhu prakticky ve stejnou dobu objevila stavebnice stejného typu a stejného měřítka od společnosti Kovozávody Prostějov ze středočeských Křenic. Je veřejně známá ambivalence obou společností, a tak celá situace má nádech peprnosti a možná až výbušnosti. Navíc oba modely měly svůj přibližně stejný počátek, i podobnou konstrukci v 3D ale dokončení v obou případech mělo jiný průběh. Dlužno předeslat, že i rozdílný výsledek.

Obsah stavebnice Special Hobby

Stavebnice je plastová kombinací dílů vyrobených metodou shortrun a dílů z forem vyrobených metodou přímého frézování do kovu. Model neobsahuje žádné doplňky ať již z resinu tak z leptů. Přiložen je i aršík obtisků pro tři stroje.

Sf260-zadni-strana-krabky

Rámeček A

Obsahuje hlavní díly.

Img_1014_2

Img_1015_3

 Poznámka k výše uvedenému obrázku. 

1. U křídla se pro kamuflážní schémata A a B (viz dále)  musí odstranit spodní výstupek… musíme ho  zatmelit  i zevnitř.

2. Ke koncům VOP  se ještě   vrátím  detailne

3. Zeleně označené přechody VOP do trupu 

Poloviny trupu

Konstrukce trupu se skládá ze dvou polovin, přičemž k pravé polovině je připojena SOP.

Inkedimg_1012_li

Musím se přiznat, že i když toto řešení zjednodušuje geometrii při stavbě, dávám přednost samostatně lepené SOP a hřbetů k trupu. Na druhou stranu je to opravdu o osobních prioritách a zvyklostech.

K označení na výše uvedeném obrázku:

  • Oranžově označené ne zrovna povedené rytí a povrchové kazy.
  • Zeleně, to jsou naopak pozitivní věci je naznačena jednak krytka na boku kabiny a pak dělící rovina přídě respektující hranu krytu motoru.
  • Červeně vlnovkou naopak je místo na přídi kde spoj jde přes panel... zde se možná bude muset tmelit, ale vidím při stavbě, do jaké míry je spoj přesný.

  Pohled zevnitř 

Konstrukce trupu se skládá ze dvou polovin, přičemž k pravé polovině je připojena SOP.

Inkedimg_1013_li

  • Oranžová – je opět výše uvedené napojení motoru
  • Červeně – vtokové kanálky jsou vedeny do té nejtenčí hrany

Celkově je vidět i vnitřní polstrování kabiny v bočních „nikách“ by měly být malé páky ovládání. Toto je totožné na obou stranách kabiny obou dílů.

 Ke spodní fotografii vyfoceného z jiného pohledu i odlesku světla je vidět jemná propadlina příčně přes trup v místě kabiny vzniklá, buď jako důsledek úpravy trupu, či napojením dílů 3D tisku, nebo jako důsledek   propadu plastu při lisování. 

  • Zeleně – opět pěkně zpracované krytky
  • Bledě modře – uvedená propadlina.

 Inkedimg_20201104_125332_li

Podíváme-li se a na trup marně hledáme určité detaily, například vstupy vzduchu v oblasti kabiny. Ale jsou tu určité odlišnosti podle jednotlivých verzí, proto to rozeberu po jednotlivých kamuflážních verzích dále:

Kamuflážní  schéma A - Belgie verze SF-260M

Inked1151928378_li

Inkedsiai-marchetti_sf260m-_belgium_-_air_force_jp6711725_li

Na výše uvedených dvou fotografii přímo předlohy pro obtiskovou verzi jsem označil a očísloval konkrétní detaily

1. Na trupu jsou vstupy vzduchu před štítkem kabiny na levé polovině jeden menší a druhý větší, na levé straně je jen jeden.

2. Vstup vzduchu na boku.

kamuflážní schéma  B Itálie verze SF-260AM

Inked0203710-2_li

Tato verze nemá vstupy před kabinou označené v předchozím případě jako 1.

Má vstup označený jako 2.

Nově má vstup označený jako 3 nebo spíše výstup vzduchu, odvětrávání, toto je pochopitelně na obou polovinách trupu symetricky.

 Kamuflážní  schéma C  - Irsko SF-260W

Inked0111099-1_li

Je v těchto detailech vlastně identická s verzí SF-260AM.

Nemá tedy vstupy 1.

Má vstup 2 i 3 (na obou polovinách).

Poznámka: podíváme-li se model KP, tak ten má jen vstup 3, nemá ani v vstup 2 a ani vstupy 1.  foto níže  ☟ 

Inkedimg_1005_li

Křídla

Křídla jsou konstruované jako jeden kompaktní celek, a to jak horní a dolní plochy obou křídel (levé i pravé)  tak i část spodku trupu v jednom  stavebním díle. 

Inkedimg_1004_li_2

  • Zeleně-střed, tedy prostor spodku neobsahuje žádné rytí. V tomto místě jsou na skutečném letadle minimálně plechové aerodynamické přechody kryjící napojeni křídel do trupu.
  • Oranžově – je označen výstupek který je jen pro kamuflážní schéma C (Irsko) v ostatních případech musíme odstranit ... pozor na vytmelení i zevnitř. Při prostém odříznutí vznikne kapkovitý otvor. Celkem se divím, proč tato partie není řešena jako samostatný díl k dolepení, když dvě ze tří kamufláží se musí odstranit.
  • Červeně forma se nejspíš dodatečně opravovala, zbyly po tom pozůstatky paneláže středu křídla (viz zelená poznámka výše), původní verze a stopy o tomto rytí je pod určitým úhlem pohledu patrná.

Dále rámeček obsahuje už jen drobné díly, a to VOP, sedačky a vrtuli. Nyní podrobněji k jednotlivým dílům.

Vrtule je provedena v jednom kuse tedy i s vrtulovým kuželem.

VOP jsou každá polovina samostatně, pro nalepení je do trupu je malé osazení. Pouze pravé kormidlo VOP má vyvažovací trim. Ukončení kormidel je ukončeno šikmým hmotovým vyvážením to je v dílech naznačeno velmi nevýrazně.

Sedačky jsou v celku dohromady přední dvě samostatné a zadní široká třetí sedačka. Dlouho jsem hledal k této partii podklady. Uvedené krabičkové verze jsou 2+1 místné tedy přední pilot a copilot (nebo instruktor a žák). Zadní sedačka je určena pro možnost převážet třetí osobu – cestující.

Poznámka k rytí 

Inkedna-st19-3_li

 Na uvedeném obrázku  je pohled na SOP  Belkického  stroje .. je krásně vidět  že  povrch  SF-260  je řešen jako  plátování a tak vznikají  jakésy  schody  a to po směru letu případně  (pokud je to možné ) seshora dolu   (červené šipkyzeleně  je  půlkulatými šroubky přišroubovný  přechod  Trup /SOP. 

Rámeček B

Jak jsem výše předeslal další díly stavebnice jsou už vyrobené metodou lisování z forem vzniklých přímým frézováním do kovu z 3D modelace. Rámeček B je řešen jako univerzální i pro více variant, než přináší tento přebal. I tento rámeček nemá číslování dílů u vtoků, při výběru se tedy musíme řídit návodem a jeho druhou stranu kde je diagram dílů s vyznačenými díly pro použití a číslování. Na následujícím obrázku jsem pro přehlednost vyznačil díly, které nepoužijeme.

Inkedimg_1024_li_2

Podvozková kola jsou řešena jako dělená vnitřní stranu, kde jsou pěkně provedené kotoučové brzdy použijeme vždy (oranžově).

  • Zeleně – jsou označené poloviny kol s krásně provedenými disky.
  • Červeně-části které pro tyto verze nepoužijeme mají také krásné pěti paprskové disky.

 Inkedimg_1021_li_2

Detailní fotografie  níže. Ukazuje několik důležitých dílů. Vezmu to logicky, nikoliv podle číslování

1 a 4 jsou zadní a přední „motorová“ přepážka. Zde mě bude zajímat, jak vzhledem k odlišné technologii výroby forem budou pasovat do trup

2 a 5 jsou díly znázorňující palubní desku. Letadla SF-260 se mezi sebou liší uspořádáním přístrojů, a to i v rámci jedné výrobní verze. Zde se respektuje přání zákazníka a také použití stroje. U stavebnice použijeme díl označený jako 2 pro barevné schéma A a B (Belgie, Itálie) díl palubní desky který je na výše uvedeném obrázku nepřeškrtnut je díl B23 určený pro verzi SF-260 W. Díl 5 který nepoužijeme předpokládám pro verzi EA…

3 a 6 jsou dvě motorové masky, či chcete-li čela motorového krytu. Zde výrobce správně rozlišil rozdílnost motorových masek verzí ve stavebnici M, MA a W tedy díl 6 a díl pro verzi EA díl č 3, který tentokrát nepoužijeme. Zelenými šipkami jsou označené dva drobné detaily, jednak výstupek verze EA a pak malý otvor který je u každé verze.

Inkedimg_1022_li_2

  Na druhou stranu se mě nelíbí reflektor  (4 na fotografii níže)  ,  který je pod vrtulí a je to jen taková „podkova“ narytá do plastu.  Otázka čela motoru je trochu složitější a opět si vyžaduje trochu rozboru dostupných fotografii z internetu.

Inkedna-st23-kb-2015-09-1_li

Pod velkými vstupy vzduchu k hlavám válců jsou malé kruhové otvory s černým lemem na obrázku šipkou a číslem 1. Ty jsou v modelu naznačené opět jen rytím. U stavebnice SH je správně detail 3 takže výřez pro vrtuli připomíná Q při pohledu zepředu. Výstupek onačený 2 je z důvodu (snad) alternátoru, jak ukazuje zelená šipka na spodním obrázku. 

Inkedna-st41-beauvechain-2014-d200-1_li

Ale protože u SF-260 neplatí nic absolutně tak přidávám fotografii irského stroje, který má vstupy 1 evidentně uzavřené.

Inkedirsky-4_li

Díly kabiny 

Inkedimg_1007_li_2

Inkedimg_1008_li_2

Rámeček E

Stavebnice umožňuje postavit kamuflážní variantu C tedy irskou verzi SF 260 W Warrior patřící v letech ….  Irské armádě tedy ……  v roli lehkého bitevníku. Verze W byla vyvinuta v roce 1972 z verze M a může na závěsníku nosit po 300 kg podvěsnou výzbroj. Současně byla upraveno vybavení kabiny o příslušné ovládací prvky.  

Na fotografii jsou oranžově orámované dva závěsníky.

Inkedimg_1025_li_2

Takto vypadají ve skutečnosti. 

260-pylons

Černobílá fotografie ukazuje kontejner na rakety.

 Irsky-2

další variantou  jsou  kontejnery s kulomety 7,62mm

Irsky-3

Rámeček D

Tento rámeček obsahuje především antény. V případě dílu 2 a 4 se jedná o díly určené pro italskou verzi. zde se musíme řídit návodem (viz samostatná část níže)

 Inkedimg_1026_li_2

Návod

Protože jsem stavebnici dostal v předstihu nemám definitivní tisk, který bude v produkčních stavebnicích, který bude na křídovém papíře. Ale obsah se asi již nezmění.

Na tak malý model je stavba v návodu docela podrobně popsaná se spoustou drobně psaných textů, kterým je však nutné věnovat pozornost, neboť jsou tam napsané důležité informace pro stavbu. Výrobce použil grafiku, kdy naznačil to, co je již postavené modrou linkou a nové díly a podsestavy jsou barvami jinými.  Současně jsou uvedeny i odlišnosti jednotlivých kamuflážních variant. To rozvedu dále. Celkově je toto řešení velmi dobré, navíc jsou díly „formálně“ zbarvené, jak mají být v reálu.

Vynechám první list, který dvojjazyčně stručně popisuje vznik vývoj a technické řešení SF 260.  

Na druhém listu je číselník dílů. Díly v rámečcích nejsou číslovány a musíme se orientovat podle této kresby.Strana 2 návodu obsahuje „vpravo dole“ i barevný klíč, který je při zbarvení detailů dále použit. Pro odstíny je voleno z barev Gunze / Gunze color (tedy Háček a Céček). Kdo používá jiné barvy musí najít ekvivalenty.

Poznámka: Všimněte si, že grafika zachycuje na spodku dílu 8 tedy křídel rytí aerodynamických přechodů mezi trupem a levým a pravým křídlem.

Img_20201104_124358

Na třetí straně začíná v jednotlivých krocích stavba, a to od kokpitu. Dole je důležitá instruktážní kresba pro přesnou kompletaci sestavy vybavení kabiny.

Upozorňuji na drobný text.

1. Správné použití dílů palubní desky tedy díly B2 pro belgickou a italskou verzi a díl B23 pro irskou

2. Pozor na správné použití obtisků palubní desky podle vybrané verze.

3. Poznámka k barvě… barva kabiny, je zde uvedena jako černá. Zatím jsem zdokumentoval že černou kabinu mají belgické stroje (viz foto níže u stavby) další doplním až získám relevantní zdroj, nejlépe fotografii.

 Img_20201104_124353

Čtvrtá strana upět upozorňuji na drobný text.

1. V případě osazení dílů D2 a D4, které přísluší k italské verzi bych přivítal bližší určení nejlépe okótováním kam umístit díl antény D4.

2. Upozorňuji na umístění záďového navigačního světla

3. V kroku 7 je zbarvení podvozkových šachet to se opakuje i v kroku 9.

Img_20201104_124728

Img_20201104_124759

Na tomto výřezu obrázku z návodu kroku 9  jsou hned tři důležité informace:

1. Odříznutí spodního výstupku pro kamuflážní schémata A a B.

2. Barva podvozkových šachet.

3. Informace o doplnění závaží, ovšem bez udání přibližné gramáže. Ale výrobce se tak vyvinil z toho až vám model bude padat na záď. Na druhou stranu je krok zalepení čela motoru až po celkové kompletaci hlavních dílů draku.

Inkedimg_20201104_124752_li

Kompletace kabiny a některých drobných dílů z nichž upozorňuji zejména na antény.  Ovšem dvě prutové antény na SOP jsou i pro jiné verze, než by se zdálo být jen pro kamuflážní verzi C.

Černé rámování vnitřní strany překrytu je dokumentováno i u šedivě  zbarvených kabin. 

Žraločí anténu na hřbetu pro verzi zbarvení C  musíme  také vyrobit. 

V kroku 11 doplníme výfuky zde snadno můžeme nahradit trubičkou místo plastu.

Img_20201104_124834

V kroku 13 máme opět spoustu informací a musíme dát pozor na osazení správných dílů

Pokud nepoužijeme díly C1 – antikolizní maják z průhledného rámečku (kamuflážní varianta A a C) a díl hřebenové antény B29 pro kamuflážní verzi C musíme vybrousit drobné vyvýšeniny na tomto místě na trupu. Opět pozor musíme dát u dílů D5 a výběru antén dílů D1 nebo D3.

Pro belgickou verzi musíme natrhnout i drátěnou anténu, ale to asi až po nabarvení celého stroje.

Img_20201104_124908

Obtisky 

U tak malého modelu je překvapivě velmi obsáhlý obtiskový aršík. Jsou respektovány i všechny odlišnosti jednotlivých kamuflážních variant, a to do důsledků:

  • Odlišné popisky
  • Odlišné chodníčky obtisky 9,10 resp 48, 49 nebo 77, 78

Dále pak u jednotlivých kamufláží

  Img_1023_2

 N ta

Barevná  schéma

Schéma A

SIAI-Marcheti SF-260M  označený jako  Mike 2O respektive ST-20 

Img_20201104_124944

Ac1604473808643918

99146_1088106872-1

Upozorňuji na zbarvení vrtulového kuželu, pro který je k dispozici obtisk bílé spirály. 

124539063_1327829690905575_656770293632575173_o

Tato fotografie z Facebooku ukazuje sice stroj ST 12 ale je z něj patrné velikost a umístění znaků na křídlech a současně malé tenké červené proužky (obtisk č 7) v černém antireflexním panelu na přídi.

Schéma B 

SIAI-Marcheti SF-260AM  s označením 70-63 MM 54436

Img_20201104_125011

Fotka z muzea ukazuje stroj, který je již přelakovaný a lesklý stroj … u fotografie si všimněte odlišné barvy rámovaní zadní odsuvné časti kabiny   a černého těsnění kolem aerodynamicého přechodu křídla do trupu  SOP zhruba 1/3 a  u kořene VOP. 

 0203710-2

70-63

Pohled z druhé strany ukazuje odlišnou konfiguraci masky motoru jak je výše popsáno u rozboru dílů.

 V návodu je uvedeno odlišné zbarvení čerstvou barvou jakéhosi pruhu kolem trupu. Pěkně je to vidět na tomto stroji 70-03.  (SF-260M) Ten je hedvábně matný a pruh je patrný.

Siai-marchetti_sf260m-_italy_-_air_force_jp6511690

Vysvětlení je tento červený pruh nějaké látky jejichž smysl jsem zatím ještě neodhalil a který je v těchto místech na zaparkovaných strojích.

Photo_9999_24114

 Schéma C

SIAI-Marcheti SF-260W 

Img_20201104_125049

Img_20201104_125059

Img_20201104_125123_2

Typické pro irské letadla jsou znaky, které připomínají jakýsi trojbarevný jin-jang. Ale v případě Irů vychází z keltských symbolů nalezených v Newgrange v megalolitických stavbách, které pochází ještě ze starší doby. A tvořící tři zavinuté spirály. Je to asi tak jako bychom v Čechách na letadla malovali prsatou Věstonickou Venuši. Konstrukce irských znaku u obtisků odpovídá fotografiím s protaženým „ocáskem“ a blížící se Fibonacchio posloupnosti, tedy zlatému řezu. Jen obtisky č 61 a 62 mají i popisek který by měl být podle fotografie žlutý, v obtisku je spíše červený.

Pro  přímou stavbu  asi  ideální předloha.

Newgrange-interior

 

Závěr

Při hodnocení se chci oprostit srovnání s konkurenční stavebnici firmy Kovozávody Prostějov. Možná se k tomu vrátím dodatečně , nicméně paralelně zveřejním i popis konkurenční stavebnice.

Klady

+ Pozitivně hodnotím zejména malé díly, tedy rámečky B, C a D. Je vidět že použitá technologie má budoucnost.

+ Průhledný díl překrytu kabiny.

+ Příkladná je i příprava podkladů stavebnice a návodu. V návodu jsou stavební kroky detailně popsány doslova step by step. A to i s ohledem na jednotlivé kamuflážní verze. Bude-li každý pečlivě číst návod před stavbou postaví do detailu pěkný model.

+ Obtisky je velmi obsažný pro tak malý model. Popisky i jiné detaily jsou specifické pro každou kamuflážní variantu. Obtisky mají správnou velikost i tvar (zde zatím obsah a logická správnost – aplikovatelnost zjistím až při stavbě),

 

Zápory

- provedení dílů rámečku A, (viz výše) vím, že to je shortrunová část stavebnice, ale některé markanty by měly být lepší.Škoda, že tato část také není vyrobená z forem přímým frézováním do kovu, když výrobce tak připravuje jiné stavebnice i méně frekventovaných typů. Současně nechci, aby vyznělo že díly jsou nepoužitelné. To bylo nefér. Díly jsou nad průměrem jiných retsinových výrobců

-  větrací otvory kolem kabiny. jejich naprostá absence 

-  mírně zužující se trup na přídi asi 0,5mm

-  čelo motoru odpovídá jen kamuflážní verzi C,  pro  A a B musíme doplnit vyboulení a otvory  minimálně by se to mohlo zmínit v návodu, který je jinak obsažný.

- dělený překryt by mohl být jako alternativa (ale to si fakt už jen vymýšlím)

- v návodu chybí  přesné  umístění raketnic na závěsníky u verze C

Shrnutí 

Ve své podstatě je to malý model, civilního nebo spíš cvičného a pro české modeláře navíc opravdu nezajímavého typu o kterém myslím asi tak 99% českých modelářů neví vůbec nic. Asi by vydání zůstalo celkem přehlédnuto, kdyby se nedostal do centra poziční války českých výrobců modelů. Já sám jsem ostatně k napsání výše uvedeného textu musel nastudovat spousty informací a fotek. Bohužel si myslím že by modelu přispěl větší klid při přípravě a možná i „přístrojový čas“ na výrobu kovových forem. Cílová skupina bude zjevně mimo území ČR a takoví Belgičané jsou ochotni stavět belgická letadla do zblbnutí. Jak této koncepci bude vyhovovat model SH ukáže až následující stavba ….

Prohlášení

Model byl zakoupen  za vlastní peníze autora  přímo výrobce Speciál Hobby. 

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

 

« zpět

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---slider---

slider

Stavby Recenze Informace