Americké ponorky během 2.světové války (Modelářský pohled díl 9 Gato- SS-272 USS Redfin 1/72 -přestavba)

Úvod

Tento článek vznikal v roce 2009 a to paralelně na Modelforu a současně i na mém blogu na blog.cz. Protože jsem následně po vzájemné slovní potyčce s vedením Modelfora dostal BAN a účet mám nový nelze zasahovat do předchozího textu a odkazy v něm nefungují, Také prostředí blog.cz mě přestalo vyhovovat s omezením délky textů a malou ochranou proti spamu. Rozhodl jsem se proto "sesypat" a následně upravit text tak, aby se stal motivací pro ty kteří si pořídí přebal fa Revell, která se má zhruba v termínu (duben 2020) objevit na trhu

Tehdejší článek dostal název: 

Co s modelem Revell - Gato 1/72 - co nejmíň úprav

Protože se nebude jednat (uvádím aktuální přítomný čas k podzimu 2009) o stavěcí článek rozhodl jsem se tady a na svém blogu uveřejnit stavbu ponorky Gato tak aby:

  1. nemusely se použít žádné nedostupné doplňky
  2. Co nejvíc využít stavebnici
  3. Úpravy co možná triviální (dotmelit oříznout vypustit)
  4. Atraktivita vzhledu
  5. Historicky doložená věrnost.

Česká literatura k tomu to je bohužel dostupná už jen v antikvariátech, jedná se o knihu z vydavatelství Baronet  která  nepopisuje technickou problematiku ale přípěhy  ponorek ztracených za  války:

Nebudu tady popisovat obsah stavebnice ten naleznete tady:

Shrnu tedy základní podobu lodi, kterou budu hledat pro předlohu:

  • Paluba je částečně plechová na přídi a zádi
  • Výzbroj je tvořená 4"/50 cal kanónem na přídi a dál 40mm a 20mm v libovolném uspořádání
  • Boční plechy mají arkádu 1 řady polokruhových otvorů
  • Nemusí mít ochranný zadní rám
  • Kamufláž MS 32/3SS-B nebo MS32/9SS-B tedy vícebarevné kamo.... tedy rok 1945

eventuálně tato kniha 

9030969123_50758133_u

Z potencionálního seznamu musíme hned  na začátku vyškrtnout ponorky, které byly ztraceny před rokem 1945:

SS-215 Growler, SS-216 Grunion, SS-218 Albacore, SS-219 Amberjack, SS-226 Corvina, SS-227 Darter , SS-233 Herring, SS-238 Wahoo, SS-248 Dorado, SS-250, Flier, SS-257 Harder, SS-273 Robalo, SS-275 Runner, SS 277 Scamp, SS-278 Scorpion, SS-284- Tullbee, SS-289 Capelin, SS 290 Cisco

Další problém je v bocích trupu, respektive v zaplavovacích otvorech v nich. Existují zhruba dvě respektive tři verze, jejich provedení

První je ta, co je ve stavebnici, tedy 1 řada polokruhových otvorů (říkejme jim arkády)  odpovídá ponorkám vyrobených v loděnicích Electric Boat Co., Groton, CT (zkráceně EB) a loděnice Manitowoc Shipbuilding Co, Manitowoc, WI (oblast velkých jezer)

 89a52f57e6_88722471_u

Druhá varianta jsou dvě řady oválných otvorů, kdy horní se táhne podél celého boku. Toto provedení je pro loděnice: Portsmouth Navy Yard, Portsmouth, NH., ty vypadají následovně 

protože stavebnice  má arkády vypadávají ze hry 

SS 228 Drum

SS 229 Flying Fish

SS 230 Finback

SS 231 Haddock

SS 232 Halibut

SS 233 Herring

SS 234 Kinghish

SS 235 Shad

SS 275 Runner

SS 276 Sawfish

SS 277 Scamp

SS 278 Scorpion

SS 279 Snook

SS 288 Cabrilla

SS 289 Capelin

SS 290 Cisco

a rovněž všechny postavené v Mare Island Navy Yard, Vallejo, CA:

SS 236 Silversides (tuhle nabízí přebal Revellu prodávaný v USA ..... taky kravina)

SS 237 Trigger

SS 238 Wahoo

SS 239 Whale

SS 281 Sunfish

SS 282 Tunny

SS 283 Tinosa

Třetí eliminující varianta jsou lodě postavené v EB a Maniwotocku, ale upravované za války na Mare Islandu, kdy byly ke stávajícím otvorům přidané nové.Tahle uprava postihla zejména původní SS-212 Gato

Fotka je zajímavá že loď má kamufláž MS-10 tedy komplet šedá a kanón 3"/50CAL přemístěn na přď jinak vidět že boky s množstvím zaplavovacích otvorů jak řešeto, efekt zvětšení počtu otvorů bylo rychlejší potápění  pod hladinu a  také že nevznikaly kapsy se vzduchem. Upravy  tedy SS 212 Gato a tím i eliminaci  výběru vhodných kandidátů eliminují :

SS 214 Grouper

SS 217 Guerdfish

SS 221 Blakfish

SS 225 Cero

USS Redfin

A jak se  tak prodíráte fotoarchívy  tak  vám do padne do oka tahle tlama a nepůjde to jinak

USS Redfin byl sponzorován paní Benyaurd B. Wygantovou a do služby byl zařazen jako USS Redfin (SS-272) dne 31. srpna 1943.

TTD USS Redfin

délka 311'-9 "

výtlak 1526 tun na hladině a 2424 t ponořena.

Byl navržen pro posádku 6 důstojníků a 54 mužů

Rychlost byla 20,25 uzlů na hladině a 8,75 uzlů ponořena.

Hlavní výzbroj: bylo deset torpédometů , 6 vpřed a 4 zadní a zásoba 24 torpéd.

Hlavňovou výzbroj představoval 4 "/50CAL palubní kanón na přední palubě a dva 20 mm kanóny na obě přední a zadní palubě věže . Výzbroj se postupně měnila moje představa je konfigurace 40mm, 20mm na věži a 5"/25 CAL kanón na zádi.

ofiko web: http://www.ussredfin.com/

Jméno Redfin znamená v angličtině Okoun, jenže existuje velmi mnoho druhů okounů a a tak se umělec při tvorbě oficiálního znaku nechal inspirovat okounem Red Shiner (Notropis umbratilus) který žije v oblasti velkých jezer.

Výsledek obrázku pro Notropis umbratilus

A protože jsem akvarista tak přidávám i obrázek ryby předlohy pro znak ponorky 

Věž této ponorky byla snížena oříznutím tak že vyčnívala výrazně periskopová nástavba. Na fotce je viděl kryt pozičního světla. Trubkové lafety pro 7,7mm kulomety držák antény včetně izolátorů a svodů.

Ale hlavně krásnou kresbu znaku lodi a vítězství: 

2 válečných (Akigumo, Amatsukaze) a 10 potopených dopravnícj 

(Shinyu Maru,Yamagata Maru, Asanagi Maru, Aso Maru, Nanko Maru, Nichinan Maru #2, Asogawa Maru) a 4 poškozeních japonských obchodních lodí.

2 hvězdy jsou vyznamenání udělené lod

Věž

První se zaměříme na věž, nejprve analýza fotografie: 

  1. je vidět,  že zde moc uprav nebude potřeba:
  2. Stavebnice má na bocích dveře ty však na žádné ponorce nebyly ..... pouze na muzealním kusu
  3. otevření dveří znamená potřebu vyrobit tlakové těleso věže...
  4. Všimněte si pozice 40mm na věži ve předu a 20mm na zadi věže...
  5. Bude potřeba snížit boční stěny věže 

Malý progres. Naučil jsem se s Karlem Drábem (Corell) natolik abych zvládl výrobu obtisků.... tady alespoň malý náhled v JPG

budu to tisknout na bílý papír proto jsou i některé podklady šedé .... zamaskovat a dostříknout přechody....jinak ořezat. jinak mám podklady i na Bayu, Puffer a další +čísla kdyby se někomu chtělo vydat aršík rád pošlu podklady ale pro jednu ponorku to nemá smysl

 Opět další progres na věži

Výzbroj

Ponorka je ve výzbrojním schéma z r. 1945 kdy většina ponorek Gato a Balao byla přezbrojena na kanóny 5"/25CAL a tím se právě nejvíce odlišuje od toho co nabízí model Revell.

Pro kanón jsem použil sadu od White Ensign Models které nejsou nic mocnfotky nahrubo sestavených základních dílů a nasucho sestavení:

Trup

První úpravy spočívají v doplnění děr na spodku trupu které vedly do mezitrupového prostoru a sloužili k zaplavování balastních nádrží. doporučuji využít popisu k setu nautilusmodel.com

Na prvním je jen popis sekcí

a na druhém je jednotlivé rozvržení otvorů na spodku trupu. tedy trup jako řešeto v porovnání s výlisky. Ty jsou podle mého uzpůsobeny pro plavající model pro který hovoří i uzavřená střední část trupu

Využíc získaných podkladů jsem se pustil do vyřezání zaplavovacích otvoru na spodku trupu. Stavebnice počítá asi spíše s možností RC plovoucího modelu a tak tuto část ignoruje.

Lepty Eduard sice něco ze spodních otvorů naznačují ve své sadě. Eduard vycházel z dochovaných muzealních ponorek které jsou zpětnou rekonstrukcí z poválečných uprav Guppy . Proto třeba díl s kruhovými otvory pod příď nemá smysl ... ten u muzealních zakrývá díru po sonaru... zálešné měly dva mikrofony umístěny jinde... ale o tom jindy.

Redfin 002.jpg

Na fotce je i začátekvyškrabovaného naznačení opotřebení a nerovnosti trupu

Paluby

Další pokračování na téma paluba. 

Pro začátek přední paluba

Na palubu přilepíme všechny malé díly:

Díl předního navijáku je vyříznut z přední paluby.

 Oproti návodu v leptech Eduard který radí do vyříznuté paluby nejprve vlepit plastové profily 2x2mm jsem ověřil jiný daleko jednodušší postup. Když jsem postupoval podle návodu u USS Flasher tak jsem měl velké problémy s přilepením velkého leptaného dílu paluby.

Můj postup je v tom že velmi řídkým vteřiňákem nalepíme profily na spodek leptů. po stranách necháme rezervu . Profily nemusí jít až do krajů.

 

Takto vypadá přední paluba po vlepení do dílu

 

 

Důležité je kontrolovat návaznost paluby na střední díl horní paluby

Když už jsem v tom pomlouvání leptů Eduard tak malá brutal metoda jak na boční platy trupové nástavby. Musím říci že jsem to dělal i ve ve dvou předchozích případech a leptíky pak sednou na boky jak 

 

Pro upevnění do podstavců používám tyto vruty-šrouby M8

Do trupu byla již dříve vlepena masivní dřevěná lišta a po hrubém vytmelení byly do trupu navrtány dva otvory vrtákem 6mm až do dřevěné lišty a následně zašroubané vrtutovou stranou.

Pro další stavbu používám jako pracovní stojan obyčejné prkénko , distance pomocí matic M8

Zespodu malé osazení vyvrtané plochým vrtákem 24mm aby spodní matka nepřekážela

a můžeme pokračovat :grin:

takto upevněný model se nepřevrátí a nepoškodí se přilepené detaily..... v jiném tématu někdo radil vlepit do trupu závaží, ni nevím tohle je myslím spolehlivější..

ak už má kabát teď lak a patina.... na modelu nejsou umístěné kanóny (ty maluji samostatně) a věž je jen položená

Detaily

Zbarvení

« zpět