Americké ponorky od 2.světové války do současnosti (Modelářský pohled díl x - třída USS Seawolf)

Americké atomové ponorky první generace jsou poměrně opomíjené při výběru předloh modelářských firem. Je to škoda protože vývoj atomových ponorek je velmi zajimavý jak na americké tak na Sovětské straně. Současně je zajímavý vývojový trend, kdy první americké atomové ponorky jsou vlastně evolučním pokračováním dieselových Gato, Balao, Tench. Sovětské ponorky nesou ve svém vzhledu znaky posledních německých konstrukcí. Zejména je u sovětských ponorek patrný vliv U-bootů XXI. Díky agilnímu bulharskému výrobci OKB Grigorov našla i druhá americká jaderná ponorka svoji modelovou podobu a to v měřítku 1/700.


Historie

Po USS Nautilus se SSN-575 USS Seawolf stala druhou atomovou ponorkou. Její jedinečnost spočívá v tom že je jedinou americkou ponorkou s reaktorem chlazeným tekutým kovem. Loď byla postavena v loděnicích General Dyamics v Grotonu (Connecticut). Stavba začala položením kýlu 15.9. 1953, na hladinu byla spuštěna 21.7.1955 a do služby byla uvedena 30.3.1957.

TTD

Pohon tvořil na počátku jaderný reaktor typu S2G, který využíval jako chlazení primárního okruhu tekutý sodík. Sodíkem chlazený reaktor byl zvolen pro ověření teoretických předností takového reaktoru. Mezi výhody patřila možnost okamžitého nárůstu výkonu a vyšší rozsah regulace výkonu. Do roku 1958 se nepodařilo odstranit nedostatky které ohrožovaly zejména bezpečnost, proto byl sodíkový reaktor demontován a nahrazen běžným tlakovodním reaktorem S2Wa. V americkém námořnictvu se již žádná loď s reaktorem chlazeným kapalným kovem neobjevila. Je zajimavé že pokusy s obdobným výsledkem probíhal i v Sovětském svazu.S novým reaktorem ponorka vstoupila do služby v roce 1960.

Výtlak 3260 t na hladině, 4150 t ponořená

Délka: 103m

Šířka: 8,5 m

Ponor: 7,0 m

Výzbroj

6x torpédomety 633mm na přídi.

Systém řízení palby Mk.101.

Radar BPS-15

Sonar BQS-4

Operační služba

Po svém dokončení Seawolf sloužil v Atlantické flotile.

26.9.1957 se plavby v Newportu, Rhode Island, na palubě Seawolfa účastnil plavby americký prezident Dwight D. Eisenhower

Dne 6 října 1958 Seawolf dokončil rekordní šedesátidenní plavbu pod hladinou, přičemž bez vynoření překonal vzdálenost 13 000 námořních mil.

Seawolf byl ze služby vyřazen v roce 1987.

V 90. letech byla ponorka odeslána do loděnice Puget Sound Naval Shipyard k rozebrání v rámci projektu Ship-Submarine Recycling Program. Likvidace ponorky byla ukončena 30. září 1997

Dole je serie fotografii z vyřazení ze služby:

Stavebnice

Nevím jestli se v tomto případě (tedy i jiných od OKB Grigorov) jedná ještě o stavebici. Prakticky celý trup ponorky je odlit v jednom kuse. Toto řešení není asi pro modeláře co si chtějí "zamodelařit" tedy řezat, brousit, lepit, tmelit a vše do zblbnutí. Tak zešílení v tomto případě nehrozí. Jediné co je potřeba dolepit jsou lodní šrouby.

Seawolf má ještě stupňovanou věž obdobnou jak některé Gato/Balao modernizované v rámci programu Guppy. Na věži je u modelu naznačen kapitánský mustek, což u jiných ponorek bylo jen rytím. Rytím jsou naznačena okna můstku.

Ve stavebnici chybí drobné díly na periskopy, ty je nutné vyrobit z vlastních zdrojů místa pro umístění jsou naznačeny na věšší urovni věže kruhovým rytím. U amerických lodí je trochu problém v tom, že jsou periskopy a antény kryty tělesem proudnicového tvaru v průřezu.

Model

« zpět