Americké ponorky během 2.světové války (Modelářský pohled díl 7 - 1/72 Gato Revell)

Úvod

Tento díl je věnovaný v podtatě recenzi stavebnice 1/72 Revel. 244423dcde_23433363_o2

Myslím že současná (aktuálně k termínu vydání květen 2008) snížená cena 1100 Kč je odpovídající kvalitě. Původních více jak 2200Kč bylo skutečně, se započtenou "daní za luxus, něčím výjimečným" i když jsem slyšel, že těch "výjimečných" je či bylo prý docela dost.

Krabice je stejně velká jako krabice pro U-boot VII stejného výrobce, avšak v ní je trup U-bootu umístěn šikmo a není nijak zkrácen zatímco u ponorky Gato má trup dělení na tři díly, v konečném stavu je také dlouhý 133 cm, inu unipack..

Protože jsou rozměry úctyhodné radím všem těm, kteří se rozhodnou model postavit, aby se nejdříve rozhodli, kde bude model stát, a to nedostavená ponorka.

Rovněž doporučuji koupit nějaký stojan. Ve stavebnici je sice klasický stojánek ale já dávám přednost umístění na prkno s dostatečným přesahem, umožňující ochranu modelu jak doma, tak při transportu rozhodnete-li se s modelem vypravit na nějakou modelářskou akci. Ideální je a já to většinou tak dělám, model "na prkně stavět".

 321661027c_23421969_o2

Obsah stavebnice

V krabici jsou všechny díly samostatně sáčkování podle rámečků, velké díly zafixované kartónem, aby se při přesypání nepoškodily drobné díly.

Návod

Rámečky s plastovými díly

Průhledné díly

Obtiskový aršík jemný papír s vlajkami.

Trubičky na tělesa periskopů

PE lanko na antény

Díly stojánku

Stupačky na věž z drátků

Díly – kvalita

Překvapí poměrně silný plast základních dílů. Určitou raritou je i řešení spojení trupu kdy pro fixaci hlavních dílů trupu jsou ve stavebnici určené kolíky, které se zastrkávají do otvorů kteréhokoliv z hlavních dílů.

19a1dbac79_28790422_o2

Evidentně se počítá i s motorizaci a vím že existují různé sady malovýrobců umožňující postavit funkční RC model.

Celý trup postrádá jakékoliv otvory na spodku trupu ... a že jich tam bylo... ale o tam až dále při samotné stavbě.

Nemodelový tlustý "hřeben" neumožňuje ani modelové ztvárnění paluby konstruované ve skutečnosti jako rošt s výraznými podélnými prkny.

Zadní část trupu se sestavuje samostatně. Na této partií chybí naznačení velkého množství malých kruhových otvorů, podle fotografie však není problém je vyvrtat. Pozor toto se lišilo kus od kusu a loděnice od loděnice.

8279c763bb_28790347_o2

Do zadní části trupu se vkládá díl s naznačenými dvířky čtyř torpédometů.

98a5a647be_28790471_o2

Příď se rovněž lepí samostatně po kompletaci s příďovými hloubkovými kormidly, které je možné sestavit v pohyblivé podobě.... což potěší milovníky hejblátek. Pěkně jsou na ni naznačeny sváry trupu.

3b4adc391c_28790351_o2

9c641af533_28790349_o2

D8d6cb3996_28790517_o2

K přední části přikládám i originální fotografii stejné partie, která je dost vzácná, protože většina fotografii zobrazuje ponorku na vodě, kdy nejsou vidět dvířka torpédometů. Nebo se v docích zakrývala třeba plachtou (počet a ráže torpéd bylo vojenské tajemství). Na fotografii jsou vidět podélné otvory za kterými byl otočný čep. Dvířka se otáčela dovnitř podle přední hrany, proto je také perforovaná, aby nebránila vypuštěnému torpédu.

Věnujte pozornost počtu a umístění kruhových otvorů nad torpédomety a mezi velkými otvory. Čísla vodoznaku najdete v leptech Eduard, stavebnice nabízí jen jejich bílé obtisky.

Ve stavebnici jsou i zpevňující přepážky. Vzhledem k robustnosti dílů trupu nemají zásadní význam.

 9026649317_28790386_o2

C88a69880b_28790382_o2

Paluby:

 U prvních ponorek Gato byla paluba dřevěná pak nahrazená na přídi plechovou tak jak je naznačeno ve stavebnice. Firma Eduard nabízí v setu nahrazení plechové paluby leptanými částmi. O jejich instalaci na model se budu věnovat v dalších pokračováních, stejně jako samotným sadám Eduard určených pro ponorky Gato.

 21dd905a7a_28790366_o2

Prostřední část paluby byla vždy dřevěná. Vyznačovala se výraznou podélnou strukturou jako rošt. Při úvaze, zda ji naznačit třeba pomocí profilů Evergreen narazíme na uvedený nemodelový hřeben na celém trupu. Je na zvážení, zda celý odříznout a z profilů vytvořit konstrukci která nesla jak palubu, tak boční oplechování. Tento problém je obdobný jako u ponorky U-boot VIIc/41, který měl podobný způsob paluby.

 4b4661d5b1_28790363_o2

Zadní paluba je opět "plechová" na ukončení musíme opět doplnit sadu malých kruhových otvorů jako na celé zádi.

A47a2c6a3c_28790373_o2

Celkově se dá říci, že paluba odpovídá svým provedením spíše stavebnicím menšího měřítka tak na úrovni například stavebnic Trupeter 1/144.

Věž

 Odpovídá muzeální podobě USS Cobia, která není moc autentická, jak dále na fotografiích dokážu.

E059b0d5d9_28790335_o2

na hlavních dílech jsou snad všechny kontejnery které byly do věže osazeny. V těchto kontejnerech byla uložena pohotovostní munice pro kanóny. V bočních 7,7mm kulomety a příslušná munice. O nemodelovosti svědčí například dva zadní, které měla loď doplněna po osazení zadním kanónem 5"/25cal (127mm). Naznačené dveře na bocích žádná ponorka nikdy neměla. Na muzeálním byla doplněna aby jim návštěvníci nelezli dovnitř. Model nemá díl pro tlakovou část věže a zadní průlez tak ja to má provedený například model Trumpeter v měřítku 1/144.

 Eecf049073_28790490_o2

Paluba věže je plná. To bylo opět v realu jinak. Tady nám pomůže leptaný díl ze sady Eduard. V modelovém provedení, když znázorníme výše uvedené tlakové těleso z tohoto dílu použít jen kryt průlezu do takové části a díly věže spojit jen nosníky a palubu nalepit na ně. Tím bude modelově průhledný.

 54b1b54643_28790443_o2

Na věž je poměrně mnoho detailů které však nejsou vylisovány právě nejvzorněji.

Výzbroj

ve stavebnici tvoří podobu která odpovídá výzbroji 1943-44 a to jen některých ponorek.

4"/50cal (105 mmm) kanón

 900899e5ac_28790435_o2

Dílů je poměrně hodně ale trpí přesazením, otřepy. Hodně jim pomůžou lepty od Eduarda

40 mm kanón na zadní plošinu věže. Fotografii nechávám co největším zobrazení, aby vynikla kvalita výlisků

 239dc5fa90_28790338_o2

a 20 mm kanón na přední plošinu věže

 688131919f_28790342_o2

stavebnice obsahuje i průhledné díly

 60a0f6f4f9_28790401_o2

Tam jsou využitelné lampy pozičních a navigačních světel čočka světlometu a paradoxně i pavouk zaměřovačů na 40 mm a 20mm kanóny. Ty opět bude lepší vzít ze sady

Pro kompletní přehlídku už chybí jen pár rámečku s díly pohonu

 F0e07b139c_28790482_o2

V pytlíčku je i lanko antény.

 E9c2e82c38_28790398_o2

díly  stojánku

510fe13b95_28790331_o2

Be3334b1b6_28790409_o2

Obtisky

Obtiskový aršík není nijak rozsáhlý obsahuje vždy taktická čísla na příď a věž a několik emblémů jednotlivých lodí, bílá čísla vodoznaku a velké obtisky na cedulku podstavce.... taky pěkná kravina.

 Fee3789430_28790328_o2

Specifickou částí jsou vlajky, které jsou vytištěny na tenkém papírku určené k vystřižení:

 C4ad641c89_28790324_o2

Naval USN Ensign tedy americkou státní vlajku, a to světe div se i se správným počtem 48 hvězdiček rozmístěných do mřížky. Americká vlajka je současně i válečnou vlajkou. Zde platí pravidlo že v době války nebo na moři se vyvěšuje na stěžni v případě ponorek to bylo na žerdi na zadním zábradlí věže. V přístavu se vlajka vyvěšuje na záďovou žerď.

Jack je malá čtvercová vlajka v případě amerických ponorek to byl modrá vlajka s hvězdami, v době války měla americká vlajka 48 hvězd. Tato vlajka se vyvěšuje pouze v přístavu, a to na příďové žerdi.

Ships flag byly neoficiální vlaky jednotlivých ponorek většinou vlastní tvorby osádky ponorky nebo prací

různých donátorů. Na vlajce byly většinou název lodi znak lodi. Bojové úspěchy se vyznačovaly vlajkou, kdy japonská vlaječka rudá kruh v bílém poli znázorňovala potopenou civilní nebo transportní loď. Vlajka s paprsky bylo označení potopené válečné lodi, a to i pomocné vojenské.

Návod

Ponorky podle návodu lze postavit celkem v šesti podobách.

Problém amerických ponorek třídy Gato je v tom, že jednotlivé lodi měnili po dobu své existence podobu.

Nejvíce změn zaznamenala věž a výzbroj.

Věže počáteční výroby byly v podobě někdy označované 1941 tedy dlouhé s kapitánským můstkem s velkými kulatými okny na přední části. Tyto věže nevyhovovali jak pohybu osádky, tak nedávaly možnost instalace doplňkové výzbroje, a tak byly postupně ořezávané a upravované minimálně do dvou základních podob. Určitá standardizace nastala až u ponorek třídy Balao, které byly stavěné za války, a kromě zjednodušení výroby měli i jednodušší menší věže.

Žádné ponorky však neměly dveře na boku věže.... (ty má jen muzeální, aby tam nelezli lidi)

Rovněž se měnil v souvislosti s instalovaným radarem i pořadí antén.

Výzbroj

model představuje ponorku vyzbrojenou následovně

1x 20 mm na přední plošině věže

1x 40 mm na zadní plošině věže

1x 4"/50 (102mm) kanón na přídi

Postupně se na ponorkách objevovala následující výzbroj

20mm na zadní plošině věže a 3"/50cal (76mm) na zadní palubě

20mm na přední plošině upravené věže a 4"/50 (102mm) kanón na přídi

2x 20mm na přední a zadní plošině upravené věže a 4"/50 (102mm) kanón na přídi

20 mm na přední plošině věže, 40 mm na zadní plošině věže a 4"/50 (102mm) kanón na přídi

20 mm na přední plošině věže, 40 mm na zadní plošině věže a 5"/25(127mm) kanón na přídi

2x 40mm a 2x 5"/25 cal kaóny na přídí a zádi paluby

nejsou vyloučené ani různé další kombinace výzbroje u jednotlivých lodí

SS-220 U.S.S. BARB

návod nabízí zbarvení:

březen 1945

srpen 1945

Podle fotografie datované 3.5.1945 je vidět že ponorka má 5" kanón za věží. Takže podoba ze srpna podle návodu je víc než nejistá.

SS259 U.S.S. Jack

z roku 1945

Problém této lodi je v tom že měla upravenou věž ořezáním za velitelským můstkem což je relativně snadný zásah do stavebnice. Fotografie není jasná, ale vypadá, že má osazený 5" kanón před věží.

roce 1943 kdy je stavebně nejbližší však měla na přídi 3"/50 CAL kanón a 20mm na přední plošině. V té době nebyla u ponorky upravená věž.

tato ponorka je zajímavá poválečnou službou u Řeckého námořnictva jako HHMS Amfitriti

SS-274 U.S.S. Rock

z roku 1945

SS-254 U.S.S. Cobia

předlohou měla bát současná podoba ponorky

avšak i tato podoba není věrná, protože muzealní má 3"/50cal (76mm) kanón

Vyzbroj byla totiž v padesátých letech odstraněna, jak dokumentuje fotografie uskladněné ponorky z r 1960

Na fotografii datované z přelomu roku 44-45 je vidět výzbroj 5" a 40mm na přední plošině věže. Tedy nemohla mít podobu dle plánku a datace.

SS-249 U.S.S. Flascher

z roku 1944-1945 ale odpovídá spíše podobě z roku 1943

Protože pak byla věž rovněž ořezána

« zpět