1/72 MiG-21MF Library Limited Edition (Eduard 2124)

článek je rozepsán!!!

Mig-21mfpedplatitelskedice_polep3k_v13

Úvod

Už od vydání stavebnice modelu tohoto letadla v měřítku 1/48 byla firma bombardovaná dotazy, kdy a zda se objeví i „klon“ tohoto modelu 1/48 i v měřítku 1/72. Po letech slibů se ukazuje, že nadešel ten čas, aby se snad konečně objevil „definitive“ kit v v tomto nejrozšířenějším měřítku. Je opravdu definitive?

Obsah stavebnice

Tato „verze pro nedočkavé“ je oproti budoucím obsahům omezen v podstatě jen základní díly stavebnice

6. – 15. 3. 2018 (za zvýhodněnu cenu) 

21. – 31. 3. 2018 (za standardní cenu) 495Kč

Porovnáním například s modelem UTI MiG-15 téhož výrobce edice Weekend odkaz:

https://www.eduard.com/store/cs/eduard/plastikove-modely/uti-mig-15-1-72-1.html?lang=2

jehož cena je 260 Kč obsahující obtisky na dvě verze, nebo stavebnice UTI MiG-15 Profipack, která obsahuje plastové díly, obtisky na 5 kamuflážních schémat, barevné leptané díly a masky.

https://www.eduard.com/store/cs/eduard/plastikove-modely/profipack/letadla/1-72/uti-mig-15-1-72.html?lang=2&cur=0

a jehož cena byla 350 Kč před zdražením. Celkem tedy zjišťujeme že nedočkavec musí být zároveň i mírně movitější, neboť ke každé uvedené ceně je třeba připočíst dopravu tedy minimálně 128 Kč nebo si pro škatuli dojet do Prostějova (tam jsem se po letech omluvil vzhledem k mým postojům k některým prodejcům s kterými nechci dýchat jeden vzduch, ale to je jen osobní postoj).

Po obstrukcích české pošty se mě po necelém týdnu dostala krabice do ruky. 

Img_20180409_160000

Hned jak jsem rozbalil balík, tak jsem nafotil to, co skrývala hnědá lepenka .... Není to žádný zázrak, na limitku, přebal je totiž v krabici BFC. Jediné, co dává informaci o obsahu je malý štítek na boku.

Img_20180409_160016

Dobrá, s tím se dá žít zejména, když se jedná o edici pro nedočkavé. Nejsem řezník, a tak postupuji korektně, a proto fotka po otevření. Nic nebylo zkroucené, všechny díly korektně zabalené, nebylo proto potřeba ohřívat vodu v hrnci.

Img_20180409_160033

Poté jsem vyložil obsah na stůl

  • Plastové díly v samostatném igelitovém pytlíků
  • Resinové díly raket
  • Fotolept doplňků k raketám
  • Návod
  • Obtisky balené v pytlíku kryté navíc voskovým papírem
  • Limitní gifty – samolepka Eduard kterou měl originál pod kabinou. Velká přelepka Limitky o které jsem si původně myslel že bude na krabici.

 Img_20180409_160117

Plastové díly

Img_20180409_160205

Nejpodstatnější částí stavebnice jsou plastové díly. Celkem nalezneme tři základní rámečky (v standardní edici budou zjevně čtyři rámečky. Takže, jeden rámeček bude variabilní proto obsahuje hlavní díly draku letadla odpovídající zvolené verzi. Větší rámeček je v podstatě univerzální a obsahuje drobné díly. Třetí rámeček je v podstatě rovněž univerzální a je tvořen průhlednými díly.

Rámeček hlavní díly draku

Pojďme na podrobný popis Jak jsem psal v předchozí kapitole tvoří hlavní díly trup, křídla, SOP i s celým hřbetem, VOP, spodní kýl, dvě varianty konce trupu vyústění trysky motoru, klapky a pohyblivou část SOP. Výrobce stavebnice zvolil jako úvodní verzi MiGu-21 MF předlohu odpovídající verzi MiGu-21 vyráběného v závodě v Gorkém který přešel brzo na verzi bis a tak tyto stroje měly už některé rozdílnosti oproti standardním verzím MF vyráběných u Moskvy. V českém (československém) prostředí se jim říká pro typický nátěr šedou barvou "Šedivky“. Odlišnosti nejsou nijak markantní, ale přesto stály za to výrobci vytvořit extra edici hlavních dílů. Rozdíly hledejme například v jiném periskopu na krytu kabiny, který byl oproti MF jiného tvaru. Z modelářského hlediska pak bylo i jiné rozmístění přístrojů v kabině z důvodu nové radiostanice R-832M nahrazující RSIU-5. RSIU-5. Mírná odlišnost "šedivek“ byla změnách ve vnitřní palivové instalaci letounů. A občas někde jinak krytku. To ale nechám na posouzení skutečné experty na MiGy.

Konstrukce draku modelu je volena obdobně jako to bylo u 1/48 tak, že spodní poloviny křídel jsou vylisovány i se spodní částí trupu. Tímto řešením je vtipně zajištěna správná geometrie draku. Celou sestavu navíc zpevňuje konstrukce trupové části podvozkových šachet

 Img_20180409_160454

Konstrukce draku modelu je volena obdobně jako to bylo u 1/48 tak, že spodní poloviny křídel jsou vylisovány i se spodní částí trupu. Tímto řešením je vtipně zajištěna správná geometrie draku. Celou sestavu navíc zpevňuje konstrukce trupové části podvozkových šachet

Img_20180409_160501

Img_20180409_160520

Specifickou  kapitolou je provedení  SOP. V této  edici   je  v provední  s odělenou směrovkou 

v dalších  edicích  je už tento díl  v provedení  s  neodělenou směrovkou ale je možné si díl  samostaně objednat  viz  zde

Img_20180409_160535

Křidélka jsou oddělná

Img_20180409_160540

Img_20180409_160544

na příď by  měl  jít  dolepit díl   znázorňující   "křidelko" čidla uhlu náběhu ... nejspíš součást nějakého leptu.

Img_20180409_160559

Uvnitř dílů trupu jsou  vybrání  pro vlepení  jednotlivých  podsestav, stopy po vyhazovačích  jsou v místech které opravdu nevadí. 

Img_20180409_160615

Pohled na vnitřní stranu křídel. V oblasti podvozkových šachet jsou místa pro osazení vzduchových nádrží kulového tvaru a přistávacích reflektorů. Opět patrné ztenčení/osazení pro vlepení sestavy podvozkových šachet.  Pro případ že budeme stavět model s trupovým závěsníkem je potřeba odvrtat dvě dírky. Podobně i u křídelních závěsníků. U dítek u hrany doporučuji vrtat opatrně.  

Img_20180409_160628

Na vnitřní straně horní poloviny křídel   je pěkně naznačeno dno podvozkové šachty. Zesilnění  pro uchycení podvozkové šachty  je bohužel  příčina propadlin  o kterých se zmíním dále. 

Img_20180409_160632

 

Rámeček D drobné díly  

Tento rámeček se stane jistě univerzální pro další verze MiG-21 proto obsahuje nadbytek dílů.

Podlaha kabiny tvoří jeden celek s dnem přední podvozkové šachty. Opět viditelné stopy po vyhazovačů jsou mimo viditelná místa.  

Img_20180409_160250_2

Boční panely jsou v provedení pro aplikaci leptů (hladké) a s vylisovanými reliéfy přístrojů a ovládacích prvku. To pro ty, kteří si dají práce s ručním malováním nebo obtisky. Nebo se dopředu počítá s přebalem weekend.

Img_20180409_160425

Díly  sedažky vapadají  celkem  jednoduše ale po slepení   je asi nejlepší sedačka MiGů 21 MF ale pořád se i já budu těšit na Brassin.

Img_20180409_160422

Disky kol  se do  pneumatik  vlepují  samostaně . na fotce disk zevnitř  .. bude stačit jen dodělat malé očko  brzdové hadičky

Img_20180409_160258_2

Alternativní  díl sppodního brzdícího štítu  a jeden z dílů  šachry podvozku s vnitřní strukturou  ...

Img_20180409_160323_2

Pro změnu  díl s částí pro otevřený/vysunutý brzdící štít  a  druhá  šachta 

Img_20180409_160330_2

Trupové kryty hlavních šaceut s vnitřní strukturou

Img_20180409_160336_2

Detail výstupní trysky  a přední podvozkové nohy

Img_20180409_160342_2

Doufám že bude   časem resinový

Výsledek obrázku pro Mig-21 MF exhaust

 

Rámeček E průhledné díly

Opět  je "multi"  tedy nejen v rovině  variability pro použití Leptů a  bez  leptů ale obsahuje i  alternativní    překryty  pro šedivku/stračenu a M (MA). .

Rámeček obsahuje celkem 15 dílů ale řada z nich jsou alternativní i pro budoucí verze stavebnice nebo pro alternativní použití dalších doplňkových dílů.

Typickým příkladem jsou palubní desky, které jsou 2x, a to párové díly 1, 4, a 11, 14. Díly 1 a 4 mají reliéf a slouží jednoduchému ztvárnění bez použití leptaných dílů kdy je deska nabarvena a jsou aplikovány obtisky přístrojů. Hladké díly 11 a 14 jsou určeny pro použití leptaných dílů, které budou nejspíše součástí stavebnic Royal Class či Profipack, nebo samostatnými leptanými díly SA, SS nebo jaké budou výrobcem v budoucnu nabídnuty. V tom případě pak v případě stavby budou požity díly s reliéfy v kombinaci s obtisky.

Img_20180409_160734

Img_20180409_160808

Img_20180409_160753

Palubní deska  s vylisovanýmí  reliefy..

Img_20180409_160746

 Hladká deska pro lepty 

Img_20180409_160739

Resinové díly

V tomto  přebalu ještě nebyl  rámeček  s výzbroji a tak byl  přibalen  pytlík s resinovými  díly.. O těch někdy v budoucnu samostaně   jako porovnání  Resin/plast 

Img_20180409_160912

Návod

Img_20180409_160959

V   návodu je uvedena   barva INTERIOR  vznikne  mícháním 3 barev   Gunze  řady C je zajínmavé že v  brasinovém setu    v jeho návodu  Gunze H46 Emerald  zde 

Img_20180409_161113

Img_20180409_161144

Img_20180409_161205

Img_20180409_161346

Model obsahuje masky, ale návod je už připraven pro další verzi se "zbraňovým" rámečkem tak nádrže nehledejte. 

Img_20180409_161550

Obtisky

pěkně vyytištěné  popsky pro šedivku...

Img_20180409_162014

 Tento  přebal nemá lepty a  tak jsou  pásy  v obtiscích , Ještě poznámka  k obtiskům  palubní  desky...  nelze ti vyfotit ale  obsahuje i bílý svislý pruh  svislé osy kabiny 

Img_20180409_162042

Předloha

Img_20180409_161617

Img_20180409_161626

Img_20180409_161633

 je popsána ve firemním INFU

česky

English

 

Hodnocení

Psát verdikt u takto mediálně exponované stavebnice typu, který „každý“ zná do šroubku, „každý“ na něm létal nebo byl mechanik nebo minimálně znal “někoho“, kdo na tom létal, není jednoduchá věc. Nebudu tedy rozebírat kde je a kde není která krytka, a to, zda jak relevantní je její tvar a počet šroub, to rád přenechám expertům. Zaměřím se tedy na samotnou stavebnici, její se stavitelnost jednotlivých dílů a předpokládám že řada věcí bude platit i pro další „emise tohoto projektu“, a to již plně produkční verzi je aktuálně na trhu

Pozitiva 

V reakcích na mé  některé předchozí "nekorektnosti", které jsem v minulosti sepsal a publikoval, jsme si s panem Šulcem v této souvislosti navzájem vyměňovali pár "korektních" názorů, tak se v první řadě se primárně soustředím na „Chválení“.

  1.  Model odpovídá zvolené předloze. A to včetně detailů odpovídající verze stavebnice. Jak jsem výše uvedl odpovídá verzi MiGu- 21 vyráběném v Gorkém a v Československém a Českém letectvu známém jako „šedivka“ (díky barevnému finiši v jakém byl k nám dodáván). K tomu poznámku reflektující skutečnost, kterou jsem načerpal v zahraničí, konretně ve Slovinsku. Ptal jsem se jak se jim nový  MiG-21 líbí... odpověď  mě překvapila... čekáme  na  verzi která létala u nás.  Takže výrobce tím, že korektně zpracoval verzi si  na rozdíl od  firem produkující "univerzální hybridy" trochu zůžil prodejnost. 
  2. Alternativní brzdící štít pod trupem jako celý díl trupu. Zdánlivě prkotina ale respektuj detailnost a současně stavitelnost této partie. Jinde by to řešili ve stylu:  Nalep si jak  chceš ale Eduard  vyrobil radši dva  specifické díly.
  3. Kvalita vybavení pilotní kabiny,  zejména sedačka je v tomto základním provedení velmi dobrá, celkově s  minimem dílů s  kvalitními relefy se dá docílit  celkem pěkně  provedený kokpit a navíc s  pěkným překrytem.
  4. Alternativní disky kol a vůbec konstrukce,  kdy se  do plášťu  vlepuji disky pomuže  i svátečním modelářům   jednodušší barvení  kdy si disky a pneu předbarví a pak jen sestaví 
  5. Způsob zvolené konstrukce dělících rovin jednotlivých dílů a minimum spojů pro tmelení. Prakticky jediné místo je příď trupu a spodek zhruba ke kanónům.
  6. Lícování  i když  se  o drobných nedostatcích  zmíním dále   je  lícování i díky  zvolené  koncepci celkem "blbovzdorný" a blíží se  1st modelu, který bych dokázal  doporučit začátečníkovi.
  7. Sestavitelnost.. pokud se  istě přesně lepí  dá se postavit ze jeden večer a  druhý nabarvit

Negativa (používým úrovně:  připomínka, nízká, závažná, kritická)

Bohužel jsou i připomínky. Aby vše nevypadalo jako naschvál zveličování minoritních chyb udělal jsem hned v úvodu titulku kapitoly stupně závažnosti chyb a doufám, že uvedené nedostatky budou dle této stupnice tak i chápány. 

  1.  Návod (připomínka) – možná se u dalších verzí stavebnice vylepší. O co konkrétně jde: Firma Eduard už léta přidává do stavebnic návody v nezměněném stylu, ale doba pokročila. Myslím že by  mohly být nejen "návodem" ale pomáhat modeláři  při stavbě. Při popisu  zbarvení  dochází k zjednodušením a tak mnohdy členité zbarvení často velmi  pěkně vypracovaného  dílu je vyřešeno zjednodušujícím popisem. Obvykle se jedná o podvozkové šachty a kabiny. 

V této edici   bych měl poznámky například:

1.1.ke zbytečně matoucí informaci o dvou variantách disků kol D30/D38.  Není jasné které patří k předloze?  Nevím jak si vyložit dopravní značku jiné nebezpečí?Img_20180409_161437

1.2. Prohozené číslování deklů podvozku 

1.3. označení  interior  se týká jen rámů, zevnitř  nebo celý díl?

Img_20180409_161338

 1.4.  příklad,  kdy j  zapomenuto na detail  zbarvení detailů  dílu D53

Img_20180409_161218

1.5 díl D52 by mohl být také   více popsán  (srovnejme např s Brassin interierovou sadou  k krok 10.)

Img_20180409_161201

2. Propadliny (nízká) dané zvolenou konstrukcí některých dílů a logicky i forem uvádím výčet:

2.1 Horní poloviny křídla v místech uchycení podvozkových šachet

Inkedimg_20180409_190036_li_2

2.2. Dolní poloviny křídla ve stejné partii tentokrít se projevují   trojúhelníky vrchní paneláže.

Inkedimg_20180409_162245_li_2

2.3  Trojúhelníky paneláže, která je součástí spodní poloviny, a to i z horní poloviny

Inkedimg_20180409_185638_li_2

2.4 .SOP v místě velké krytky, a to z obou stran

Inkedimg_20180504_064646_li

Inkedimg_20180504_064654_li

3. Kýl (nízká) na spodku trupu má jinou křivku dosedací plochy než trup. Uprostřed nedoléhá

na následijící fotce je vidět nestejná mezera

 Img_2238

Druhou fotku jsem cvaknul proti světlu a  zatlačil prsty a je vidět světlina-mezera 

Img_2237

4. Otřep (nízká)  - Na celém hřbetu se táhne „otřep“ který sice jde bezproblémově zabrousit, ale je to práce navíc, to zamrzí zejména když díl měl krýt nejdelší spáru na modelu.

Inkedimg_20180409_190946_li_2

5.  Nedosedající přední kryt avioniky před kabinou (závažná). Při lepení vzniká malá štěrbinka, ta je bohužel  dost  vidět a proto  hodnocení  tak jak jsem uvedl.  Příčinou této chyby  je jak je vidět na obrázku  níže 

Inkedimg_20180504_064920_li

6. Pasování  sestavy křídel do trupu (nízká) problém spočívá v maličkosti   jsou to malé  "trojůhelníčky" v rohu  předního výřezu v trupu (červená šipka) a šípová hrana "zámku" křídel -oražová šipka.

Inkedimg_2240_li

Img_20180504_065231

7. Průměr čepů  vztlakových  klapek a  otvorů v křídle 

8. Rytí na  výtokové  trysce 

Img_2235

Eliminace   některých  chyb 

V tuto  dobu mám  v různých fázích asi 5 staveb tohoto MiGu a tak se rád podělím o některé  nápady jak snadno sestavit model a vyhnout se  problémům 

2. Propadliny v některých dílech 

Odstranit propadliny na dílech  křídel a SOP se dá jen cestou tmelení a následným broušením, leštěním a nakonec dorytím. Je otázkou každého zvážit, zda pracnost vynaložená mu za to stojí.

3.

4..

5. Kryt avioniky na přídi bude asi vzhledem k tomu že spára je celkem  viditelná  řešit  asi každý.

varianta a) prostě to zatmelit, bude asi  nejednoduší  varianta. 

varianta b)

Inkedimg_20180504_065118_li

Img_2244

Img_2245

Je tedy na každém, jakou cestu si zvolí. Dlužno ještě poznamenat, že spáru na levé straně částečně překryje uchycení pitotové trubice.

 6. Pasování křídel do trupu. Pokud si dáme chvíli práce a odstraníme respektive začistíme všechny dosedací plochy především šikmé zámky na přední části přechodu křídlo trup   tak nám celá sestava přesně sedne do sebe  jak dokumentuje následující  fotografie   vložených  křídel do trupu (ještě neslepeno).

Img_20180504_065301

Poznámka  k celkové stavbě 

Aktuálně 

Verdikt 

Model je povedený a je potěšení ho stavět. Bezkonkurečně se jedná o nejvěrnější a nejlépe sestavitelnou stavebnici MiGa-21 MF v měřítku 1/72. Uvedené nedostatky jsou řešitelné, nebo jsou v podstatě celkem přehlédnutelné nebo jak jsem uvedl v několika příkladech snadno řešitelné. Výrobce si dal práci a model vznikl prakticky znova. Nejedná se tedy jen o prosté zmenšení starší stavebnice 1/48 do menšího meřítka. Kdo má doma obě stavebnice může si je položit vedle sebe a porovnat do jaké míry a co je podobné nebo podobně řešené.

Odpovědnost a možná pro někoho až zbytečně pedantská rozdělit projekt MiG-21 MF na prakticky dva projekty tedy „šedivku“ (interceptor) a maskovanou „stračenu“ (figter bommber, která přijde na trh v létě 2018 jako součást avizovaného dvojbalení), na jednu stranu „edukovala“ modelářskou veřejnost která myslím že o nějakých rozdílech v rámci typu MiG-21MF tušila jen, že někde byla nějaká krytka jinak a bylo jim to celkem jedno. Začnou být vybíraví a budou čekat „na tu svou verzi“ na ten „svůj přebal“ protože je výrobce nechtíc sám „nachytřil“.

Pozicování 

MiG-21 MF  není na trhu  jediný model 

Původně jsem chtěl popisy vložit  i sem ale nakonec  jsem se rozhodl vytvořit samostané popisy a hodnocení  do samostaných  článků. Zde je přehled a odkazy:

1/72 MiG-21 MF (Kovozávody Prostějov-Old  1984)

1/72 MiG-21 bis Fishbed L (Zvezda 7259)

1/72 MiG-21 MFN (72031 RV Aircraft)

1/72 MiG-21 MF Fishbed J (KP new KPM0085)

Prohlášení

Model byl zakoupen  za vlastní peníze autora  přes e-shop  Eduard s využitím  osobní slevy BFC (ano i já jsem potrefen mixamatozou) za cenu 382,50 Kč. 

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

« zpět