1/72 Messerschmitt Me 209 V1 (Special Hobby 72138)

Dscn2418

Úvod

Nový počinek firmy Special Hobby je překvapením, nečekal jsem takový soliter  produkovaný smíšenou technologii  short run a 3D.

Historie

Období před 2. sv. válkou bylo naplněno především rychlostními rekordy. V Německu o nejrychlejší letadlo soupeřily firmy Heinkel a Messerschmitt. Na základě Projektu 1059 říšského ministerstva letectví získal Messerschmitt objednávku na stavbu tři prototypů s tím,, že kromě rekordního stroje bude také postaven prototyp stíhací verze stroje. Stroj dostal označení Me -209.

První prototyp V1 s výrobním číslem Werk-Nr. 1185 a civilní poznávací značkou D-INJR byl zalétl dr. ing. Hermann Wurster 1. srpna 1938 na letišti Augsburg-Hauenstetten.

Me209_1

Me209_2

Me209v1_1

Me209v1_2

Me209v1_3

Me209v1_rekordmaschine_4

Stroj měl mnoho závad: pronikání zplodin do kabiny, podvozek se nedal zatáhnout při větších rychlostech ve větších rychlostech měl podvozek tendenci se samovolně vysouvat, motor nepracoval rovnoměrně a špatné chlazení povrchovým chladičem způsobovalo jeho přehřátí. stroj měl tendenci k náhlému přechodu do střemhlavého letu, malá účinnost řídících ploch.  Letoun jako takový tedy nesplňoval požadavky na něj požadované. Nicméně, protože byl zničen prototyp V2 a šlo rovněž o překonání nového rychlostního rekordu konkurenčního Heinkelu, bylo rozhodnuto stroj upravit zástavbou nového motoru Daimler-Benz DB 601 ARJ (DB 601 V10).

2449184993_13f8b41068_z

Takto upravený stroj pak dne 26. dubna 1939 již v tmavomodrém nátěru a pilotován Fritzem Wendelem překonal rychlostní rekord Heinkelu He-100 V8, který činil 746 km/h o 9,176 km/h a navýšil tak rekordní rychlost až na 755,138 km/h (tento rekord pro vrtulováletadla zůstal nepřekonán až do 16. srpna 1969, kdy američan Darryl G. Greenamyer na upraveném letounu Grumman F8F-2 Bearcat nazvaném Conquest I dosáhl rychlosti 776,449 km/h.)

Němci tohoto úspěchu využili také v propagandě kde však bylo nařízeno, aby byl tento letoun ve všech publikacích představován jako Bf 109 R – tedy jako vývojový postup na této verzi.

Dscn2419

Obsah stavebnice

Krabice je poloviční oproti standardní krabičce SH, navíc je s bočním otevíráním. Na víku je obrázek letícího rekordního stroje na  zadní obě dvě kamuflážní schéma  tedy A. modrý rekordní a B. první podoba prototypu.

Uvnitř krabice je samostaně vložen návod a plastikový pytlik s díly.. v dalším pytlíku je průhledný překryt a v igelitu  jsou i obtisky.

Dscn2420

Pohled na všechny  stavební díly. Trup a křídla  jsou samostně lisované starší technologii,  rámeček s drobnými dily je již 3D technologii jak bylo avizováno výrobcem. Při ohledu na díly zjistíme, že se počítá i s verzí 209V4 (na fotografiich s hadem) proto jsou některé díly zdánlivě dvojité nebo některé navíc .

Dscn2421

Rameček shortrunových dílů obsahuje "velké" díly tedy trup, křídla VOP a a obě SOP.

Dscn2422

pohled na trup s naznačenou paneláží.

Dscn2423

Vnitřní konstrukce kabiny . Díky technologii  drobné nedostaky které zatím nevadí. je otázkou  jak to bude vypadat za čas až se forma trochu "unaví". Stopy po vyhazovácích  jsou naštěstí mimo pohled.

Dscn2424_li

Druhá polovina trupu vnitřní kionstrukce (do dolíčků přijde vlepit  konzolka sedačky). Vyhazováky opět mimo pohled do kabiny.

Dscn2425_li

pilotní sedačka je mezi sortrunovými díly.

Dscn2427

Pohled na vnitřní stranu horní poloviny křídel  nalezneme  celkem čtyři stopy  jakoby po vyhazovácích  pro orientaci označené  barevně žlutě a oranžově "elektronickou tužkou"smile

Dscn2428_li

Vycvaknul jsem  křídla z rámečku, protože mě zajímalo, jak se projeví vyhazovky na vysledku. Tedy, které budou vidět? I když jsem nemohl vyfotit a současně držet díly  byl výsledek prakticky totožný jak je na fotce. Stopa vyhazovku  žlutém nevadí.

Oranžová "stopa"  je  místo pro přilepení dílů  pro fixaci podvozkové nohy, díly B24 a B25 v kroku 5 stavebního návodu

Linky na spodku trupu mají nestejnou hloubku/šířku.

Dscn2429_li

Jak jsem uvedl výše  výlisky obsahují obě verze směrovky. Na jedné výškovce jsem už našel vytrženou formu  na lince znázorňujíci  hranu kormidla. model se prodává zhruba dva dny, tak se bojím jak to bude vypadat tak za rok.

Dscn2430_li

Stopa po vyhazováku je na ně šachty tedy dílu který zaslepuje pohled do trupu.. porovnejte s šířkou  hraze oddělující obě šachty .. nutné přetmelit, vybrousit vyleštit.

Dscn2431_li

Vrtulové listy se lepí  po jednom. Všechny mají otřepy, a jeden stopy po vtoku

Dscn2432_li

nadbytek dílů - krytů podvozku.

Dscn2433

kryty mají  vnitřní konstruci. Podvozková kola vypadají pěkně.

Dscn2434

Drobné díly do  kabiny a vnitřky chladičů pro V4 a  výfuky (vše žlutě) dvě  verze palubní desky  červeně pro V4 a zeleně pro V1, 

Dscn2435_li

 odlišné dly pro příď pro V1 a V4

Dscn2437

jeden ze dvou vrtulových  kuželů pro V1 bude ten menší

Dscn2438

podlážka pilotní kabiny s naznačenou konstrukcí 

Dscn2439

Průhledný díl je jen jeden a to  překryt. ten je nedělený ..podle fotografie je zřejmé  že se odklápěl středový  díl podobně jak u Bf-109.

Dscn2441

Obtiskový aršík 

Jde o německý stroj a tak svastika  jako dělený obtisk.. do 9 resp 13 pujdou vlepit křížky 1. Kromě imatrikulace pro rekordní modrý stroj jsou  i obisky 4 a 5 pro první podobu prototypu.

Dscn2442

Detail obtisku 2 tedy ciferníky na palúbku jsou ke škodě věci jen černé tečky.

Dscn2444

Pro srovnání fotka výlisku palubky.

Dscn2446

Detail obtisků 4 a 5Dscn2445

Návod

Je tradičně český a anglický s historii stroje 

Dscn2448

Kód barev předpokládá užití barev Gunze. Pro barvu Blau RLM 24  je uveden recept.

Dscn2450

Jednotlivé  stavební kroky s upozorněním zbarvení detailů.

Dscn2451

Dscn2452

Dscn2453

Dscn2454

Podle kódu  je vnitřek kabiny  v barvě G tedy světle šedé a část trupu za sedačkou v hliníkové barvě, 

Dscn2455

Podvozkové šachty  jsou v barvě RLM 02

Dscn2456

kola s černými disky 

Dscn2457

 Krok  8  sestava  vrtule a vlastně  finále stavby.

Dscn2460

Jako zbarvení A je  vlastně logicky  až druhá podoba  stroje tedy rekorního D-INJR.

Dscn2461

 V této podobě  je součástí sbírek muzea v Krakově 

Me_209_krakau_2010-04-24_01-1_2

Unknown-1

List ze starého L+K 1 1993 se stejným schématem,  ale hlavně  pěkná fotka s patrnými detaily kabiny.

Vt56275

Dscn2462

Scéma B  odpovídá  první podobě  prototypu v původní barvě kovu, tedy jednotlivé panely mají odlišnou podobu různě oxidovaného duralu. 

Dscn2463

 Závěr

Model tak celkem neznámé  předlohy je jistě odvaha vydat. Nesleduji až tak produkci modelů Luftwaffe a tak  nevím jak moc je zahuštěno a  jak bylo ptřebné najít skulinku. Je jisté že nepůjde o "vysokoobrátkový" prodej. Po modelu  sáhnou specialisté  na Luftwaffe, specialisté na Meseerchmitt  nebo specialisté na prototypy  a rychlostní letadla. To poslední  je tak trochu i můj případ. Proto se do modelu s  chutí pustím... a uvidíme jak to půjde...

Prohlášení

Model byl zakoupen  za vlastní peníze autora  přes e-shop Special hobby s využitím "clubové" slevy  dne 29.1.2018

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

« zpět