1/72 Vickers Wellington Mk.Ia/c (Airfix A08019)

článek  je rozepsán a průběžně upravován (poslední úprava 26.7.2018)

Úvod

 Img_2592_2

Pokud nevíte, o jaký se jedná letou nemá smysl snad ani číst další text nebo si model ani kupovat. Britský bombardér Vickers Wellington patří k ikonickým letadlům druhé světové války a významný i pro dějiny československého letectví, respektive západního leteckého odboje.

Letadlo bylo důvěrně nazývané britskými letci „Wimpey“ či „Wimpy“ a českými letci „Velouš“ a dokonce byla i parafráze známé lidové písně na Letěli Veloši

Letoun jako střední dvoumotorový bombardér s geodetickou konstrukcí podle patentu konstruktéra Barnese Wallise, vznikl na základě specifikací B.9/32 z roku 1932 a v září 1933 byl předložen projekt. Prototyp letounu vzlétl poprvé 15. června 1936. Na počátku války tvořil výzbroj 10 perutí 3.group Bommber Command RAF. Pokusy o nálety za denního světla na podzim a v zimě 1939 vedly k těžkým ztrátám britských bombardovacích jednotek, a proto se jádro jejich činnosti od května roku 1940 přeneslo do nočních hodin. Od září 1940 se s letouny typu Wellington do náletů na cíle v okupované Evropě i v Německu zapojila i 311. československá bombardovací peruť RAF.

Od listopadu 1940, kdy byla zformována první peruť námořních hlídkových Wellingtonů v rámci Costal Command začala i tato role jako významná součást protiponorkového boje o Atlantik u

Verze

Mk.I byla pětimístná, přičemž letoun byl vybaven motory Pegasus XVIII s výkonem 783 kW (1050 hp) a vyzbrojen čtyřmi kulomety ráže 7,7 mm. První sériově vyráběný Wellington Mk.I vzlétl v prosinci 1937, celkem bylo vyrobeno 181 kusů.

Výsledek obrázku pro wellington Mk.Ia

Mk.IA byl již šestimístný se šesti kulomety ve třech střeleckých věžích Frazer-Nash a zesíleným podvozkem. 187 strojů.

Mk.IB 1 kus, sloužil ke zkouškám střeleckých věží Frazer-Nash a v bočních oknech byly instalovány závěsy kulometů.

Mk.IC s upraveným hydraulickým systémem a elektrickým rozvodem o napětí 24 V a pohonem motory Bristol Pegasus XVIII o výkonu po 772 kW. Této verze bylo vyrobeno 2685 kusů.

Mk.II s kapalinou chlazenými motory Rolls-Royce Merlin X o výkonu 842 kW. V přední střelecké věži FN-5 se nacházela dvojice kulometů Browning ráže 7,7 mm, v zadní typu FN-10 stejné zbraně. Sériová výroba ve Weybridge byla zahájena v roce 1940 s přidanou astrokopulí navigátora, vyhřívanou kabinou a zlepšenou hydraulikou. Konstrukční úpravy zahrnovaly také zvětšení rozpětí a plochy stabilizátoru vodorovné ocasní plochy a větším hmotovým vyvážením výškovky. Na podzim roku 1940 jimi byly vyzbrojeny squadrony č. 12, 142, 158, 405 a také 305. polská squadrona, která "dvojky" používala do roku 1942.

Vickers Wellington Mk2.jpg

Na letounu L4250 se zkoušela hřbetní střelecká věž osazená kanónem Vickers ráže 40 mm,

později létal s dvojitými SOP.

Výsledek obrázku pro wellington Mk.Ib

Trojice Mk.II také sloužila jako létající zkušebna proudových motorů W-2 pro letouny Gloster Meteor. Celková produkce dosáhla počtu 401 letounů.

Mk.III dvouhvězdicové čtrnáctiválcové motory chlazené vzduchem Bristol Hercules III o výkonu 1048 kW, nebo motory Hercules XI s výkonem 1103 kW

Mk.IV s americkými dvouhvězdicovými motory Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G Twin Wasp o výkonu 1200 hp (895 kW).

Výsledek obrázku pro wellington Mk.IV

Mk.V 3ks čtyřmístného výškového bombardér s přetlakovou kabinou, které však pro technické problémy nebyly přijaty do sériové výroby.

Mk.VI s výškovými motory Rolls-Royce Merlin 60 a Mk.VIA.

vickers-wellington-mk-vi-bomber-02.png

Mk.VIG postavená ve 29 kusové sérii nesla na palubě radionavigační zařízení Oboe.

Mk.VII byl vyroben v jediném exempláři s pohonnými jednotkami Merlin XX.

GR Mk.VIII námořní průzkumná modifikace označená s motory Bristol Pegasus XVIII s výkonem po 772 kW a protilodního radiolokátoru ASV Mk.II. Letounů typu Mk.VIII bylo vyrobeno 394 kus,58 strojů z tohoto počtu bylo navíc vybaveno reflektorem Leigh pro noční osvětlení hladinového cíle, 68 bylo upraveno pro zavěšení torpéd a zbytek nosil hlubinné pumy.

Výsledek obrázku pro wellington gr mk viii

Mk.IX 1 ks který měl sloužit pro dopravu vojáků.

Mk.X byl vyrobený v počtu 3804 kusů.

GR Mk.XI s motory Hercules VI nebo XVI po 1231 kW, které v pozdější fázi výroby obdržely vylepšený radiolokátor ASV Mk.III s malou parabolickou anténou pod výstupkem na přídi trupu a některé i reflektor Leigh. 180 letadel.

Výsledek obrázku pro wellington XI

Související obrázek

GR Mk.XII 58 strojů, bylo určeno pouze pro noční činnost, a proto měly všechny zabudovaný reflektor Leigh.

GR Mk.XIII s výkonnějšími motory Hercules XVII po 1275 kW obdržel typ vyrobený v počtu 844 kusů.

GR Mk.XIV 841 strojů poslední námořní noční verze z roku 1943 bylo poháněno motory Hercules XVII.

Související obrázek

C Mk.XV a C Mk.XVI. K transportu byly určeny varianty

 Na podzim 1944 se řada letounů typů XI a XIII přestavěla na cvičné varianty T Mk.XVII a XVIII určené k výcviku osádek nočních stíhacích letounů. Cvičná byla rovněž verze T Mk.XIX vyřazená z výzbroje až v roce 1953. Kromě těchto typů vznikaly další obměny, které sloužily pro průzkumné a hlídkové účely, přičemž se uvádí, že byly vyprodukovány stroje v celkovém počtu čtyřiceti typových čísel.

Stavebnice

Boxart Wellington Mk.X PK-402 Matchbox

Mým prvním modelovým Weliingtonem byl model Matchbox.  Tento model  z roku 1976 byl později přebalován firmou AMT  a Revell.  Tento model měl všechny atributy  patřící neodmmyslitelně k této značce.  Shrnu-li to tak široké rytí, Barvený plast.... ale pro mě v ranných 90letech  to bylo po toatlitním modelářském půstů splnění dětských snů.


Boxart Vickers Armstrong Wellington BIII 1419 Airfix

Asi nejstarším modelem co se týká původu, který  se mě dostal do rukou  byl Airfix jehož  výlisky pocházely z roku 1959. Nicméně mě se  dostala do ruky  až  verze  pozdější  nicméně  stále  se stejnými  výlisky v novějším přebalu.šlo o jednoduchý  model odpovídající  požadavkům. Nicméně stejně jako   všem ranným Airfixům  nešla upřít rozměrová a tvarová věrnost takže  postavený  model vskutku vypadal jako Velouš..

Boxart Vickers Armstrong Wellington BIII 04001 Airfix


Boxart Vickers Wellington Mk.IC 72099 MPM Production

V roce 2002  ohlásila pražská firma  MPM (kolaboranti z Hočo-Počo) nový model Wellingtonu, který byl kvalitativně posunul  modely Wielligtomu  opět  dále. Díky poměrně bohaté možnosti dokoupit  spoustu doplňků z resinu a leptů  sesterské firmy CMK šlo postavit velmi detailní  model.  Však také  v dalším textu budu v kterých případecv srovnávat  výlisky Airfix  s  výliskami MPM


Boxart Wellington Mk.IC 01626 Trumpeter

Nedávno vydaný  model  firmy Trumpeter  bohužel nemám a  mohu tedy jen odkázat  na  vice či méně vášnivé diskuze na modelářských diskusních forech. 

Na okraj je potřeba zmínit  i modely ex Frog  které prošly Novo, Tašigruška, Maquette, Estern expres, Alanger ...

 

 


Stavebnice Airfix NEW

Již delší dobu bylo na www.arfix.com  prezentované postupné práce na novém modelu. Různé rendery

Editor-171111-5a06d71ab5325-800x600

Stavebnice je tedy pojatá jako velmi detailní ve snaze vytvořit stavebnici typu Definitive Kit. Zároveň je jasné, že se zároveň tvůrci pokouší o snadno sestavitelný kit, který by nebyl určen jen pro kitařské high-endisty, ale i pro běžné hobbíky a sbírkové kolektory (vitriňáčky).

Plastikové díly - šedé

Díly trupu -Pro Wellington je typický zavalitý trup s geodetickou konstrukcí je ztvárněn velmi detailně. Z vnější strany je naznačen mnohohran plátěného potahu.po stavební stránce nás zde nečeká žádné překvapení  klasické dvě poloviny. Překvapí snad jen to že dvířka pumovnice jsou vylisovány už s polovinami trupu.

Img_2596_3

 Zevnitř  trupu je  po celé délce  naznačeno  vystouplé žebrování vnitřní geodetické konstrukce.

 Img_2597_3

Návod předpokládá zbarvení plátěného potahu barvou Humbrol 70, což je červenohnědá a geodetická konstrukce přijde opatřit barvou Humbrol 56 to je hliníková. Plechové části kapotáže jsou barvou Humbrol 78 Grey Green.

 Img_2643

 Na vnitřní straně najdeme pár stop po vyhazovačích, na fotkách jsem označil jen ty, které budou možná viditelné na sestaveném modelu při stavbě s otevřenou pumovnicí, jsou označené červeně.

 Img_2598_li_3

Přední část trupu má možnost postavit s proskleným oknem na pravé polovině přídě, případně s plným plátnem. Zde podle návodu vlepíme buď díl z šedého plastu nebo průhledný díl.

Img_2599_3

Návod nás na to upozorňuje 

Img_2645-2_li

Průhledné prosklení asi nebude problém vlepit, ale bude potřeba lehce dotmelit  přední  spáru

Img_2686

 V případě že  budeme stavět model letadala, která nemá velké prosklené okno na přídi  budeme muset asi sáhnout po tmelu 

Img_2688

Na vnitřní straně obou polovin trupů najdeme malé důlky. Ty  budou sloužit  nejspíše k budoucí verzi GR Mk.VIII  s radiolokátorem ASV Mk.II  viź foto výše v popisu  verzí. 

Img_2597-2_li

 Přední část trupu má vybrání pro odsuvné boční okno překrytu pilotní kabiny.  Celá kabina je ve  výliscích hned třikrát ... viz popis níže v kapitole "Průhledné díly" .

Img_2600_li_3

Porovnání s MPM 

Img_2603_3

Porovnání trupů MPM a Airfix. Dlužno poznamenat že základní stavebnice MPM  nebyla pojatá jako detaliní 

Img_2601-2_3

Křídla

Img_2604_3

Img_2608_3

Img_2609_3

Img_2611_3

Motory motorové  gondoly

Img_2606_3

Img_2607_3

Výzbroj 

File:Wellington bomb bay India WWII IWM CF 135.jpg

Podvozek 

Images_4

 Průhledné díly 

 Jak jsem již uvedl výše  obsahuji  i díly které   v tomto případě nepoužijeme  tedy  alternativní boční prosklení  Překryty kabiny  jsou dva respektive tři neoť lze postavit  model odsunutými bočními okny.  Ovšem je to krásné ale  stejně budeme   muset tento díl rozřezat 

Img_2646_li

 Obtisky  a kamuflážní schémata 

Obtisky jsou vloženy do návodu, který je však větší než krabice a proto je ohnutý, to by pochopitelně  návodu nevadilo,  ohnuté jsou však i obtisky.

Img_2633

Obsahují i obtisky  palubních  přístrojů a  pár popisek na trup. Pro verzi   R  jsou znaky s  dvěma barevnými  verzemi znaků  z různých období.

Img_2634

Img_2635

Img_2638

Img_2639

Hodnocení

Jak mě  už dávmo napsal p.Šulc (fa Eduard MA), tak mám při svých hodnocení být především pozitivní, proto uvedu nejprve klady a pak zápory. Do hodnocení  se pokusím zpětně promítnout poznatky ze stavby, protože  jak v mnoha případech  se  to co je v rámečcích  krásné a bezvadné 

Klady - 

Zápory

  • detaily "ale"- model obsahuje spoustu detailů, především v oblasti trupu. Některá "detailovost je až  samoučelná a provedení není "nic moc" typickým příkladem  jsou například střelecké věže až moc schématické a přitom viditelné. Další příklad  je  přepážka s otevřenými dveřmi. Ty jsou vylisované  napůl otevřené. Nechápu proč?  Když mohly být jako  samostaný  díl. Spousta dílu je v místech  kam nebude vidět ale napřiklad samotné (pracoviště) pilota je velmi zjednodušené. 
  •  Variantní prosklení trupu - před časem naše česká firma Eduard uvedla  na trh  tvě verze  MiG-21 lyšící se od sebe vskutku jen v "pár krytkách"  a pro obě verze připravila úplně odlišné rámečky. Zde máme jeden trup  do kterého dolepujeme, buď prosklení nebo zaslepení - a v tomto případě musíme tmelit 

Celkové  zhodnocení

Věřím, že řada lidí se mnou nebude souhlasit stejně tak jako mě dá řada lidí za pravdu 

 

Stavba 

Stavba modelu odhalí skutečnou kvalitu  stavebnice. proto jsem přistoupil ke  stavbě modelu "z krabičky"   tedy jen s jedinou vyjímkou předlohou bude  Mk.Ic Z1111 KX-N 311sq. v kamufláži pobřežního velitelství Costal Command

9_28

Wellington-mk-ic-z1111

Obtisky ze stavebnice MPM. Stavbu  jsem započal vybarvením vnitřních ploch. Základ plátna jsem nastříkal barvami MR Paint konkrétně různě míchané odstíny MRP -36 Red Brown a MRP-260 Ochre wood. 

Img_2691

Inspirativní  fotky k detailům  kabiny:

Tak  nejprve pohled  od nosníku křídla  dozadu. Člen posádky manipuluje s víkem od trubice na shazování flér. vedle je videt WC. Na fotce  vlevo a v pravo je vidět sklopený stolek v místě astokoule. Rozevíral se na dvě poloviny. V modelu  je  znázorněna 

přepážka díl 

trubice  díl 

1cocpit

Pohled na práci v astrodomu. po straně  jsou držáky na  nádoby na kyslík, samotné jsou demontované

astro

 Pohled na boční  střeliště, které hodí se pro některé verze. na stropě je vidět osvětlení trupu.  letci stáli na rohožích 

boční střeliště

Pohled  na pracoviště  radisty a navigátora

Ward08

Pohled  od zadního střeliště dopředu, po stranách táhla řízení a ovládání dole okénko do pumovnice

Wellington-2opk2w

 Palubní deska 

palubní deska


 Prohlášení

Model byl zakoupen za vlastní peníze autora  přes e-shop  MN-modelar.cz    bez osobní slevy za cenu 779 Kč + poštovné

 Img_2593_2

ceny jinde 

Autor vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi

« zpět