1/72 Avia CS-199 (Kovozávody Prostějov)

 Dscn1936

Úvod 

Jedním z ikonických modelů “starých" Kovozávodů Prostějov byla i Avia CS-199, kterou jsme mnozí v 80 letech, a to nejednou postavili, neb stavebnic moc nebylo.

Tehdejší stavebnice navazovala v sérií předloh z historie československého letectví na předchozí typ S-199 a logicky jej doplňovala. Typické pro tehdejší modely Kovozávody bylo naznačení paneláže a nýtování nad povrch vystupujícími detaily, kterému se v modelářském žargonu říká „pozitivní rytí“. Po letech se tento typ dočkal renezance v souručenství dvojjediné firmy KP/AZ. V nostalgicky laděné krabičce, která má evokovat vzpomínky právě na legendární firmu Kovozávody Prostějov nalezneme sbírku výlisků staršího modelu Bf-109 z produkce KP/AZ navíc doplněných o nové rámečky určených právě pro verzi CS-199.

Dscn1964

Vše je zabaleno tak jak je zvykem u Kovozávody Prostějov celý model plánek a obtisky v jednom igelitovém pytlíku. Opět jsou volně vloženy obtisky, tento trend jsem už kritizoval ... nevím co udělá teplo a vlhko..

Dscn1940

Dscn1941

Samotné plastové díly tvoří tři rámečky šedého plastu a jeden průhledný díl. Rámečků u tak malého modelu je tolik, protože podstatnou, nebo částečné množství dílů tvoří výlisky určené pro sérii Messerschmittu Bf-109. Nový je rámeček s trupem a všemi detaily odlišujících Bf-109 od S/CS-199.

Dscn1964_2

Když se zaměříme na kvalitu jednotlivých rámečku, tak nám nemůže uniknout viditelný kvalitativní rozdíl mezi díly určenými pro Messerschmitt 109 a díly určenými pro verzi CS-199. Je evidentní, že tentokrát vykradla firma sama sebe.

Dscn1967_li

 kryty  zbraní

Dscn1977_li

Porovnání kvality, v podstatě totožných, dílů konkrétně:

1. kabiny ze stavebnice Messerrscmitt (má část u hřbetu trupu) a CS-199

Dscn1971

Detail vrtule – na fotce jsou patrné otřepy.

 Dscn1965_li

2. opět porovnání – společný pohled na všechny tři vrtule ze "starého" rámečku Messerschmitt a "nového" rámečku CS

Dscn1972

3. Podobně vyznívá i pohled na podvozková kola. Opět je vidět, že původní díly Messerschmittu jsou podstatně ostřejší než nová kolečka určená pro CS-199 (zda jsou i pro S-199 nevím, stavebnici S-199 neznám).

Dscn1973

Dscn1974

Dscn1975

Pohled na zaslepení výstřelných kanálků kulometů na krytu motoru

Dscn1976

Pohled do kabiny, patrný je  rozdíl ve vybavení předního a zadního pilotního prostoru pilotním prostoru. 

Dscn1979_li

Dscn1980_li

Průhledný díl je vytvořen opět zjevně na bázi původního Messerschmittu, přední část tvoří štítek ze stavebnice Messerschmitt Bf-109 a jeho součástí je i panel trupu pod štítkem kabiny.

Rámování dílu kabiny je velmi zjednodušené. Když porovnáme skutečný rám kabiny letadla a rámy dílu, jak jsou naznačeny ve stavebnici dojdeme k určitým odlišnostem. Jsou to zejména trojúhelníčkové zpevnění v rozích předního překrytu a obdélníková část u zadního překrytu kde je klika zámku otevírání kabiny.

Dscn1984

boční pohled na rámování  kabiny 

Dscn2005

17-cs-199-5_3

Návod 

Zajímavý tedy pochybnosti budící je též návod k této stavebnici. V úvodním listě je tradičně uvedena historie letadla a TTD.....

Dscn1948

... jenže. Když se však podíváme na stránku popisu historie a začteme se, může si po chvilce všimnout, že text je určen pro Avii S-199, nikoliv pro CS-199. O samotném předmětném letadle CS-199 jsou v textu v podstatě jen dvě věty:

Proto vznikla dvoumístná cvičná verze CS-199.V letech 1947 -1951 bylo postavených 450 jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199.“  a to je všechno!

Dscn1951_li

Podobně je to i s technickými parametry. Dokonce se zde dočteme, že osádku tvořil pouze jeden člověk a letoun byl vyzbrojen dvěma kulomety/kanóny MG131  a MG151/20 a případně mohl nést bombardovací výzbroj. Pochopitelně verze měla dva členy posádky (učitel a žák) a vyzbrojená nebyla.

Dscn1952_li

Taktéž nechápu, proč je v návodu poděkování za spolupráci tohoto modelu směřující do Izraele. Vždyť v IAF prokazatelně CS 199 nesloužily.

Dscn1949_li

Samotná stavba je popsána tak jak je firmy AZ KPZ zvykem. Po jednotlivých stavebních krocích barevného návodu, a vždy jsou jednotlivé detaily znázorněné v barvě, kterou mají být  nabarveny.  Trochu chaos v tom dělá snaha výrobce zdůraznit lepené hrany dílů červenou barvou.

Vyžaduje to návod s rozvahou projít před stavbou.  

V úvodu, tedy před stavbou samou si musíme prostudovat křížovku na druhé straně návodu znázorňující rámečky a díly které vynecháme a které vlastně ke stavbě použijeme.

Dscn1953

Výsledkem toho je že si můžeme postavit jeden celý trup Messerschmittu navíc... bonus?... Specifikou jistě novum a možná i trend, který díky této stavebnici propukne je malá „vystřihovánka“, která je nenápadně zvýrazněná rozevřenými nůžkami v obdélníčku pod rozloženými díly. V tomto rámečku jsou vytištěny poutací pásy na přední a zadní sedačku označené ÁBéCéDé. Mě modeláři, který jako žák ZDŠ se prolepil skrz 70-léta XX.století s déčky časopisu ABC to evokuje hodně velkou nostalgii.

Dscn1954

Inteligentní modelář zřejmě použije například pásy z leptané sady steel výrobce, kterému bylo omluveno.

Základní kroky stavby jsou propojeny se schématem zbarvení detailů. jak jsem již výše uvedl. Je zajímavé, že když se podíváme hned na stavební krok číslo 1, nemůže nám uniknout to že byť je palubní deska popsána jako černá je  v doprovodném obrázku podkladová barva zjevně tmavě šedá, tedy nejspíš RLM66.

 Dscn1955-2_4

V další části stavby konkrétně krok 3 jsem si všiml že díl 23 který znázorňuje závěr kanónu vypadá ve stavebnici poněkud odlišně než na fotografiích. Ve skutečnosti měla Avie 'CS-199 v těchto místech nákladový prostor pro zavazadla, takže je diskutabilní, zda ho vůbec použít.

Dscn1956_li

Dále sestavujeme kabinu z jednotlivých částí kroky 4 až 10. Přední část tvoří vlastně upravená kabina z Messerschmittu Bf-109, na kterou přijde přilepit zadní přístrojová deska ve spodní hraně navazující podlážka zadního pilotního prostoru. Ten na rozdíl od předního tvoří více dílů, Podlážka a nová část ukončení. Úhly a polohu kabiny doporučuji kontrolovat podle k jedné poloviny trupu. Vše přijde vlepit do trupu současně. Zde opět doporučuji vše kontrolovat, a to i s přiložením průhledného překrytu kabiny, tak aby nám vše přesně pasovalo. Opět si nemůžeme nevšimnout rozdílu v kvalitě dílů z původní stavebnice a nových. Zejména je velmi pracné je očistit „pavoukovitou“ konstrukci mezi kokpity (možná by prospěl lept. ale nevím zda se do tak minoritního typu někdo -např Marabu pustí) Nesmíme zapomenout včas do trupu nalepení záslepek pro vlepení výfuků, aby nám pak výfuky nevpadly v další části stavby do trupu. Totéž je dobré dle svých schopností řešit i krytu motoru s výstřelnými kanálky.

Dscn1958_3

Na rozdíl od jiných stavebnic tentokrát výrobce v návodu uvedl, jaké má být správné vzepětí, a to dokonce okótovanou výškou, které nám pomohou, jak mají být konce křídel podloženy. Bývá nešvarem, že tento parametr je v návodu stanoven pouze jako uhel ve stupních. Člověk pak musí vyhledat úhloměr nebo oprášit geometrii a vypočítat podložení křídel. K dokonalosti už jen chybí okótování rozchodu kol i když je obrázek dostatečně názorný.

Podobně okótovaný máme v návodu detail nalepení dílu číslo 40 a 41 tedy boulí/krytů podvozkových kol na horních plochách křídel jež jsou typické pro S/CS-199.

Dscn1959_3

Podle kroku 19 máme přilepit nádrž, respektive její závěsník. V návodu je upozornění že „nádrž volte podle kamufláže nebo podle fotografie, ne všechny CS-199 je nosili“ Bohužel jednotlivá kamuflážní schémata, jak jsou ve stavebnice, neuvádějí, které konkrétní stroje nosily nádrže a které nenosily.

Dscn1961_2

 Kamufláže obtisky

Stavebnice má tři obtiskové varianty, všechny jsou v podstatě podobné hliníkové, lišící se jen barvou vrtulového kuželu, žlutými pruhy a označením. Dvě kamufláže jsou tradičně i použitím barev Humbrol/Agama na zadní straně krabice a třetí schéma je v návodu.

U stroje UL-56 je namalovaná nádrž .. asi viz zmínka výše by měl mít nádrž jen tento stroj.

Dscn1937_li

 třetí schéma  v návodu  má menší chybu  asi  díky uspěchanému ctrl+c a ctrl+v

Dscn1962_li_2

Obtisky a doplněk obtisků (snažil jsem se vyfotit tak, aby byla patrná síla/ tenkost obtisků). Ty jsou tradičně tenké a podle zkušeností dobře aplikovatelné.

Dscn1943

detail malých nápisů a sériových čísel.

Dscn1944

Detail znaku v socialistickém vlastnictví

Dscn1946_li

další popisky 

Dscn1947

... a pár fotek ze stavby

zalité otvory pro VOP

Dscn2002_li

Dscn2003_li

prostor pro vlepení krytu s kanóny

Dscn2004_li

vtoky na přechodech CS-199

Dscn2006_li

pro kontrolu trup Bf-109

Dscn2007_li

Závěr

Model letadla CS-199 je vlastně doplněk k celé sérií Bf-109 /S-199. Českého a slovenského modeláře a troufám si říci, že navíc jen část má určitý význam, po modelu v zahraničí sáhne jen specialista na ČS letectvo nebo specialista na řadu Bf-109. I když se jedná o technologii short run mám obavy o rentabilitu projektu, dokázal bych si totiž představit tuto předlohu spíše jako odlévanou či multimediální stavebnici právě s využitím dílů z řady stavebnice Bf-109. Stavebnice není špatná, výše uvedené nedostatky nejsou nepřekonatelné, spíše limitují zvýšenou pracností výběr modelářů. Někdo si koupí jen jako kompletaci kitníku, část se do modelu pustí s cílem postavit vitrínkový model. Stavět "závodní" model je už otázka výzvy. Na druhou stranu čekat na další lepší model bude záležitostí v nedohlednu. Takže hurá do stavby.... já už začal

Prohlášení

Model byl zakoupen  za vlastní peníze autora  v  pražské prodejně MPM, Myslíková ulice. 

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

« zpět