1/72 Aero L-159A, A/E, B a T. (Kovozávody Prostějov KPM 0113, 0114, 0118, 0119) FFFL&FT

FastFotoFirstLook & FitTest

text bude dále upravován (navracení původního textu a obrázků a doplnění  o další informace z "ostré stavby)

Úvod 

Model Aero L-159 Alca byl dlouhodobě avizován a modelářskou veřejností očekáván s napětím. Samotná firma před lety uvedla resinou verzi. Tu bohužel nemám a tak nedokáži posoudit její kvalitu. Tvrdilo se, že se jednalo o přebroušený model vzešlý ze starých Kovozávodů Prostějov.

Na výstavě Model Hobby byl dán konečně do prodeje, pro uvedení byla zvolena akce, kterou bych nazval "čtyři jednou ranou" za jednotnou cenu 990 korun českých. Jednotlivé stavebnice nebylo možné koupit.

Na výrobcově mediální hlásné troubě Modelárovo to bylo propagováno toto: 

pro jistotu vkládám text:

Sliby se mají plnit – když to jde. Tentokrát se náš slib podařilo splnit.

 První tradiční československý výrobce plastikových modelů KP – Kovozávody Prostějov Vám přináší nový model Aero L-159 Alca v měřítku 1/72, který bude mít prodejní premiÉru na výstavě Model Hobby 2018. Náš stánek najdete v hale 3, stánek č.H209. Celá výstava se nese v duchu kulatých výročí – 100 let československého letectva a také KP – Kovozávody mají své kulatiny 50 let od svého vzniku, což oslavíme právě uvedením modelu L-159 na trh.

 K tomuto výročí jsme tedy připravili speciální nabídku, která spočívá v tom, že uvedeme ve speciálním výročním paketu čtyři modely za více než zajímavou cenu. Budou to modely Aero L-159A, L-159A/E, L-159B a L-159T. Navíc tento paket bude doplněn dvěma sadami stříkacích masek pro jednomístné i dvoumístné verze.

 Běžná cena jednotlivých komponentů paketu je 1698,- Kč. Výhradně pouze na výstavě se bude tato sada prodávat za 990,-Kč a k 100. výročí bude do prodeje za tuto cenu uvolněno limitovaných 100 kusů. Volně v prodeji tato sada nebude. Pro mimopražské zájemce bude určena možnost tuto sadu po dobu výstavy objednat na našem firemním e-shopu: www.kovozavody.cz. Vše pouze do vyprodání této limitované edice, neváhejte. V běžném prodeji se model L-159 objeví cca od 7. Listopadu.

 Tímto Vás srdečně zveme k návštěvě prodejního stánku KP – Kovozávody Prostějov, kde mimo modelů KP budou v prodeji také modely naší sesterské firmy AZ model v širokém sortimentu.

 Petr Muzikant KP/AZ

Tak hošíci moji "zlatí" strejda Zbyňďa se obětoval a zacáloval "paketovku" za 990,-

Tedy k ceně: 

990Kć za čtyři škatule je 247,50 Kč za jednu

Avizovaná cena 1698,- Kč (přečtěte si žlutý text) je doufám myšlena, že jako za čtyři?? To byl 424,50Kč za kus... Doufám, že to není doslova a že věta měla znít: Běžná cena všech komponent paketu, tedy 4 kusů je 1698,- Kč.

Ale to nechme na marketingovém oddělení firmy Kovozávody Prostějov, nebo spíš redakce Modelárovo.

Edit: Konnečná cena prodávaného kusu je  cca 380,-Kč

V dalším textu popíšu jedno balení, porovnám s modelem KP... tím starým z 80.let.

Aero L-159B ALCA (KPM 0013)

Obtiskové varianty 

Stavebnice obsahuje 3 kamufláže uvedené vzadu.... zde později (snad a průběžně) doplním referenční fotografie. autorem je Jan Polc.

1. L-159B ALCA 6073

zbarvení panelu na zádi 

tento stroj létal i s tankovacím nástavcem

2. L-159B ALCA 6028... podle jiných podkladů je označovaný jako L-159T-2

http://czechairforce.com/news/aero-vodochody-uspesne-zaletalo-prvni-modifikovany-l-159t2-6028-pro-vzdusne-sily-acr/

šipkou označeny antény a rovněž rozšíření rámu přední kabiny 

Šipka označuje zadní část kabiny .... viz dole průhledný díl a anténa na SOP

3. L-159B ALCA 6073 - alternativní zbarvení

Barvy jsou uváděny jako Humbrol a Agama

Obsah stavebnice 

PE pytlík obsahuje vše potřebné – obtisky jsou bez krycího voskového papíru a jsou k igelitu - Pozor na vlhko a teplo.

Každá stavebnice obsahuje masku na kabinu a podvozek 

Návod

V každém balení je návod vytištěný na běžném papíru, dříve byl křídovém papíře. V záhlaví každého návodu je červený kruh s názvem BETA VERZE.... co to znamená bůh suď.

Dále upozorňuji na obrázek č.10 ten popisuje výzbroj... nechám na experty, aby posoudili relevantnost obrázku v jednotlivém balení.

Vnitřní dvoustrana popisuje celou stavbu

Detailní  foto  návodu  popisující  sestavu a zbarvení detailů  podvozku a kabiny

Plastové díly

Rámeček hlavních dílů  je univerzální pro všechny  verze přebalu.

Propadliny červené šipky:

- na levé straně SOP

- propadlina na části trupu za kabinou

Oranžová šipka ukazuje na stopy po zatmelení původního trupu KP 80´

 Jiný pohled s odleskem kontra světla 

Pohled  z druhé strany na rámeček.

 Na druhé straně SOP propadlina  není tak výrazná

Porovnání trupů KP 2018 a KP80´

Trochu malá hloubka ostrost fotografie a totožná linie trupu – vzduchových kanálů.

Pohled na spodek trupu – oranžové prodloužení přídě a zádě/motoru.... Výřez pro křídla je totožný.  

Pohled na upravenou záď.

úprava kabiny 

díly kabiny -sedačky a  panel  přístrojů pro jednomístnou verzi 

Detaily podvozku a  BAKů

Díly křídel  obsahuji  i alternativní hřbety trupu

 Porovnání  spodků křídel starého KP80´ a nové Alcy 

Pohled na horní díly křídel. Na fotce je červeně označeno, kde zbyly stopy po zatmelení původního dělení vztlakových klapek. Ty byly u starého modelu příšerné... Úpravou prošly i přechody, to byla opět bolest starého modelu KP80´.

 Díly kabiny 

Pohled na překryt zezadu profil dílu je široké U

 Porovnání  obou překrytů 

 Kabina pro jednomístnou verzi  zadní "překryt"  má má větší 

Podlaha kabiny 

Sedačky .. tak jsem si říkal kde jsem je už viděl a Ejhle Eduard (fotky jsem stáhl z jejich e shopu)

Eduardí výlisky: 

Detail sedačky 

Stejně jsou řešené i boky sedaček

Totéž KP 

Aero L-159T Alca (KPM 0114)

Dále jen popis zbývajících balení "Paketu"

1. L-159T 6067 AČR

2. L-159T Alca 5902 IQAF

3 L-159T 5831 AČR

Použité odstíny 

Návod

opět se opakuje červený "butón" BETA VERZE

Opět obrázek 10

Obtiskový aršík

 Aero L-159A Alca (KPM0118)

1. L-159A ALCA 6062 AČR

2. L-159A 6066 AČR

3. L-159A 6002 AČR

Aero L-159 A/E Alca (KPM0119)

Titulní obrázek je od pana Velce. Bohužel jeho podpis byl překryt oválem s označením 1/72.

Přikládám obrázek z modelarovo.cz jak běžela před časem anonce.

1. L-159A 5905 IQAF

2. L-159E Alca N159EM

3. L-159 E Alca N258EM

 Pokus o stavbu FiTtest

Postavíme si společně jeden kousek. Po zvážení všeho jsem se rozhodl obětovat poslední přebal KPM0119 tedy L-159 A/E. Stavbu jsem zahájil ihned večer po tom, co jsem dopsal část textu a zeditoval fotografie. Cílem stavby je model postavit i za cenu že se musí sem tam něco přibrousit a opravit. Nicméně nebudu používat tmel na začištění spár.

Ještě při focení detailů jsem vyštípl jedno kolečko abych ho změřil, nicméně k podvozku se záhy dostanu, ale kdo chce a umí to může si odečíst průměr kola.

Začíná se kabinou a musím říci že kabina nic moc, pedaly jsou nějaký čtverečky  na příčce

... sedačku už rovnou celou od Eduarda.  nebo CMK

https://www.cmkkits.com/detail-sety-prislusenstvi/vs-1-ejection-seat-for-aero-l-39c-za-2-pcs-1-72-for-eduard-kit/

 Na internetu jsem ještě našel sedačky  Pavla... nicméně  to vše jsou VS-1

Na fotce je bíle označená propadlina na záhlavníku sedačky... tu jestli jsem správně slepil to bůh ví .. oranžovou hranu dobrousím až po vytvrdnutí (lepím lepidlem MRPaint... kdo nezná doporučuji) abych dopasoval do druhé poloviny trupu. K tomu ještě poznámku. Trup se rozšiřuje směrem dolu tvoří široké U, kde se horní hrany přibližují. Při vlepování partie sedačky, kde na levé polovině není žádná fixační faseta má kabina tendenci sjíždět levou stranou dolu a ustupovat tak tlaku sevření dílů a pak je podlaha kabiny šikmá k levé straně

Od L-59  se používá  VS-2 .. hlavní rozdíl je v záhlavníku...

 Ráno mě vzbudilo světlo z Genštábu  naší AČR  gumy svítí už od 5 hodin "jak na lesy" (citát z filmu) a člověka to vzbudí.... ano chápu po obídku v DAPu  budou  spěchat domu k "mámě".

Nu což pokročíme ve stavbě. U pravidelné „startup“ kávy a poslechu ČRo2 jsem dokompletoval zbytek detailů dle postupu v plánku. 

Kolečka mají naznačené promáčknutí pneumatiky vlivem tíhy stroje.  Jeden z přístrojů avioniky se mě podařilo ulomit a ztratit ...ale o této partii více  později 

Palubní deska příďový  kryt  desky  dle návodu 

Do přídě jsem vlepil 6 broků a celé slepil částečně vteřiňákem a částečně rozpouštědlovým lepidlem MR.WELDER. Na fotce   je ale sklenička od Tamiya Thin Cementu, kam jsem si přelil pro praktičtější používání...  

Metodou postupného lepení (z ponorek mám bohaté zkušenosti) jsem postupoval od spodní přední části trupu přes příď ke kabině. Pak opět odspodu zádě k trysce a nakonec „strop zádě“ Řídil jsem se především paneláží dílů. Obě poloviny ... musím však připomenout, že jsem styčné plochy nejprve na desce zabrousil dolehly velmi přijatelně.

Problém však nastal s SOP na pravé polovině vzniká spára ...  díky předem vlepené trysce nelze zevnitř nijak při lepení přimáčknout. SOP dolehne jen vepředu a vzadu a vprostřed je mezera. 

Díly po  lehkém  přebroušení – při  dobrém lepení  není co řešit 

Vracíme se k detailům, respektive k avionice. Po vlepení zařízení se má pak přelepit “boudičkou" ta má poměrně silné stěny a zadní je velmi silná a tak překáží zadní obdélník (bílá šipka). 

Pokud  zkusmo položíme  zjistíme že  to na sebe celkem nesedne 

Úprava je jednoduchá   vyřízneme zadní desku a celý  vnitřní prostor vybrousíme. označeno červenou šipkou. 

Pak vše dolehne  v pohodě

Zabrousit se musí zadní stěna/přepážka 

Po cvičném přiložení  kabiny  je vidět že překáží sedačka...  tam se musí zkrátit konstrukce opěráku hlavy.  

Fotka na sníženou sedačku 

Sestava  dílů 18 a 14 se má vlepit do slepeného trupu 

ale to tam prostě nejde  vložit ... následovalo rozebrání  obou dílů a samostatné  vlepení palubní desky a následně boudička 

Musel jsem upravit celou palubní desku která je celkově moc veliká  taka by výškově a stranově sedla ...doporučuji   nejdříve snižovat  a pak  teprve upravit  šířku ..opět  musíme mít na zřetel  to sevřené U příčného profilu kabiny. Pak už vše sedne 

Vstupní tunely k motoru – nasáváky se sestavují  každý ze dvou dílů  - oddělovač mezní vrstvy  a tělo nasávaky.

 Jen přiložením  jsem se napoprvé zděsil ....

Ale po chvíli jsem  vše zbrousil... ta spára na první  fotce  je dost děsná ...

 ale v jiném pohledu není až tak hrozná.... tento problém je ovšem u všech stavebnic předloh L-39.. problém je  to, že hrana dílů je poměrně "kulatá"  ale vše by při ostré stavbě spravilo  trocha tmelu.... odbrušováním  bychom jen posouvali  hranu nasáváků posouvali dozadu.  červeně je naznačené/ zakroužkované co vše je nutné tmelit při "ostré" stavbě.

 Další  fáze jsou křídla  ty  jsem nejdříve  zabrousil  ve styčné ploše na  velkém plátu smirku 

Následně jsem křídla slepil horní a  dolní polovinu... postupoval jsem  od vřeten nádrží

Pak jsem cvičně  položil  křídla do výřezu v trupu.... Křídla  do trupu  "nezapadla"  jak je vidět  na všech fotkách níže..

Nicméně  pohrál jsem si s pilníkem a smirkem  a postupně   jsem dopasoval  tak, že křídla na dalších  fotkách  jsou do trupu jen vložena drží.

Na spodní fotce je ještě ne zcela doladěná  přední hrana  u brzdících štítů

Průhledné  díly

Na sestavený model jsem na sucho napasoval  oba typy překrytů  - pro jednomístnou verzi je v zadní části nižší  dvojmístná je vyšší. Navíc si musíme uvědomit  že je rozdíl v rámování  kabiny  protože překryt  přes posádku se odklápí nahoru i s kusem paneláže, kde je mechanizmus  otevírání. Jednomístná má překryt odklopný do boku jako měly L-39. 

 Dvoumístný překryt sedí dokonale  bez potřeby výraznějších úprav.

Překryt na jednomístnou verzi  nesedí  dokonale... respektive  pravá strana dobře ale na levé  straně v místě rámování  mezi překrytem a čelním štítkem je mírně dovnitř a celkově levá strana nesedí až tak dobře. Problematické je rovněž zadní ukončení, které má jiný sklon než výřez kabiny... a celkově je kabina delší. Dá se dobrousit a  přesně doladit a  pak vytmelit.

model  s kabinou jen položenou (do zásoby pro ostrý model)

Hodnocení 

Modelové ztvárnění L-159 Alca pro modeláře bylo dlouho očekávané. Je to logické je to v podstatě poslední vojenský letoun vyráběný v Česku. Slouží v letectvu AČR a byl dodán do Iráku pro nově budovanou armádu. Letoun L-159 Alca vznikl evolucí rozšířeného cvičného letadla L-39 kdy platforma verze ZA jako lehký bitevník měla po vstupu do NATO a současně s vývojem letecké techniky ve světě své limity. Konstrukce letadla tak nese všechny znaky svého předchůdce. To, co z něj činí tak esteticky vyvážený stroj je skutečnost že na celém draku, a to zejména trupu, prakticky nenalezneme rovnou plochu, vše je zde zakřivené v ladných křivkách, a to hned v několika rovinách. I když někteří estéti spekulovali o „kráse“ rozšířené přídě aerodynamická čistota a ladnost stroji zůstala.

Klady 

  • Pozitivní je že model vznikl v plastu a tím se stal dostupný pro širokou modelářskou obec.
  • Stavebnice byla rovnou připravena ve všech variantách, které létají či létaly. Tedy od továrních po exportní varianty pro Irák a pro USA. Od jednomístných po dvoumístné.

Zápory

Kvalita  výlisků

  • Stavebnice je vytvořena technologii short run, a to s sebou nese pochopitelně všechna úskalí. Je jasné že trend Výrobců stavebnic je v současnosti někde jinde. Zde by nemělo smysl vůbec jakékoliv srovnání. Porovnejme to však s jinými stavebnicemi stejného výrobce. Pomiňme řadu La-5 a E-114, to je jiná technologie a jiný příběh. Podívejme se na řadu shortrunu. Řada Bf-109 (vyjma S/CS-199) a Spitfire IX je někde jinde. Pak s odstupem jsou někde MiGy-21 a MiG-23. L-159 Alca je mírně nad (díky jemnějšímu rytí).
  • Výše uvedené platí především o velkých dílech. Drobné díly už takové srovnání nesnesou a v řadě případů se dostáváme na hranici použitelnosti. Typickým případem jsou díly pro vybavení kokpitu, sedačky přístroje pro verzi A, řídící páky, pedály řízení.
  • Přední podvozková noha je velmi neostrá.
  • Překryt kabiny pro dvoumístnou verzi sedí celkem přijatelně ale o překrytu pro verzi A se to až tak říci nedá 
  • Plast šedých dílů je poměrně houževnatý a při broušení se lehce "maže". Proto doporučují včechny díly lepit tak abychom minimálně začišťovali.
  • Rozporuplně působí rytí. Některé p

Tvarové chyby

  • Tvar trupu na modelu v okolí kabiny je v průřezu podobného širokému U.
  • Tvar překrytu kabiny modelu, jak jsem uvedl výše, tvoří obrácené U.
    • Celkově pak průřez trupu u modelu zhruba v polovině délky tvoří 0 (s širokou podstavou). Nicméně podle fotky níže je patrné, že správně by měl být  profil trupu spíše blízký tvaru 8, kdy spodní "bříško"  číslice má tvar s více radiusy.

  • Tento problém dále projevuje i na tvaru hřbetu za kabinou až za „sacáky“, resp za oddělovače mezní vrstvy.  Dle fotky je patrný zlom průřezu, který dále respektuje „8“ 
  • Každý, kdo stavěl model L-39 starých KP narazil  na stejný problém.
  • Na vstupních kanálech chybí  dva vstupy vzduchu 

 Absence drobných dílů

  • chybí HUD do kabiny viz díl 18. v plánku a realita dle fotografii
  • chybí antény vyjma hřbetu na celém spodku a SOP.. (viz foto) tyto díly si musí modelář dodělat ve stavebnici je jen výrazná na přídi 
  • Chybí jakákoliv zmínka  o pásech  na sedačkách 

Sestavitelnost

Závěr

Model vznikl evidentně a prokazatelně na bázi staré stavebnice L-39 Albatros vyráběné předchůdcem – Kovozávodů Prostějov. Tento, u KP/AZ velmi obvyklý postup, kdy je pro předlohový model volena nějaká starší. Která je nějak poopravená doplněna, přerytá atd. s sebou nese hlavní nevýhodu, a to že jsou zkopírované i chyby, kterých se dopustil původní předlohář. V tomto případě je to asi nejviditelnější část – kabina.

I kdyby byl napraven průřez trupu v „Šedých“ dílech které tvoří dva díly-dvě poloviny, pořád zde zůstává problém v průhledném překrytu kabiny. Tvar překrytu vlastně tvoří bublinu, kdy největší šířka není na spodní hrané rámu ale někde uprostřed. Výrobce svým zaměřením, tedy tím, že se snaží vydávat modely čistě plastové se dopředu vzdal technologie vakuových acetátových kabin. To by však bylo v tomto případě asi nejlepší řešení. Nebo použití příslušné formy pro lisovanou kabinu. Použití aftermarketu aktuální nabídky např Pavla models má problém v tom, že je to překryt L-39 a pro jednomístnou bychom museli

Prohlášení

Model Kovozávody Prostějov  byl zakoupen  za vlastní peníze autora  bez využití dotací z EU  na modelářské  výstavě Model Hobby v pražských. Letńanech za výše uvedenou cenu 990,-Kč

Model L-39 KP80´byl zakoupen v bazaru modelů v Pšstrosově ulici v Praze  za 89,-Kč

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

« zpět