1/35?? Ponorka (Jules Verne) (EDUARD 7140) FL

Img_0527

Na letošní modelářské výstavě E-day se jako motivační součást výstavy rozdávala tato krabička s ponorkou. Zdarma ji obdrželi všichni modeláři, kteří donesli do výstavy model do některé soutěžní kategorie. Zhruba před rokem po E-day 2018 padla informace, že firma Eduard na letošní výstavu připraví stavebnici jejichž předlohou bude ponorka. Ono těch předsevzetí bylo více, a tak minimálně tato položka byla splněna. Co bude předlohou bylo dlouho tajemství. Mě se poštěstilo, že jsem mohl nahlédnout pod pokličku přípravy.

O předloze  

Nepatřím mezi příznivce Steampunku což je podle Wikipidee podžánr sci-fi či fantasy. Název, vzniklý v 80. letech 20. století, odkazuje na kyberpunk jako žánr sci-fi zaměřený na technologii a páru (anglicky steam), přesněji řečeno popisuje společnost a technologie založené na páře jako hlavním zdroji energie, která charakterizuje technologie tvořící kulisy děl tohoto žánru. Proto se díla odehrávají v různých alternativních historiích či sci-fi kulisách podobných prostředí knih J. Vernea nebo H. G. Wellse. Jedná se zejména o alternativní viktoriánskou éru, dále ale také o postapokalyptické prostředí nebo i prostředí divokého západu. Díla – na rozdíl od historických románů – představují některé vynálezy, technologie nebo historické události, které neexistovaly nebo existovaly jindy a jinak.

Jules Verne se při psaní románu Dvacet tisíc mil pod mořem (1869–1870, Vingt mille lieues sous les mers nechal inspirovat ponorkou Plongeur.

 

Le_plongeur_plan

Plongeur

Plongeurundertug

Byl to u ponorek první pokus o pohon jiným médiem než doposud u všech pokusů podmořských člunů, které byly poháněné lidskou silou. Prvním opravdu moderním podmořským člunem vybaveným motorem byla tato ponorka francouzského ing. Bruna a admirála Bourgeoise„“, která byla poháněna stlačeným vzduchem (180 psi). První plavba byla uskutečněna 16.dubna 1863. Ovšem pokus nebyl příliš úspěšný, protože motor nedával dostatečný výkon a plavidlo mělo navíc malou stabilitu. Nicméně stlačený vzduch se pak dlouho používal jako pohon torpéd. Verne popsal konstrukci ponorky, románové Nautilus, poháněné elektrickou energii. První skutečně moderní ponorka byla španělská Peral.

Peral1888

Tato elektricky poháněná ponorka byla dokončena 8.září 1888, tedy pouhých 16 dní před dalším podobným strojem francouzskou ponorkou „Gymnote“. K prvnímu ponoření došlo 7.dubna 1889. ponorka prošla řadou zkoušek včetně cvičného útoku cvičným torpédem. Maximální rychlost ponorky byla 10 uzlů ale pod hladinou asi je 3 uzly, ovšem velkým namáháním trpěl celý pohonný systém a baterie, čímž byl omezen o akční rádius asi na 700 km. ponorka je v současnosti  vystavená 

1280px-submarino_de_isaac_peral

Z uvedených terminů je jasné že Verne předběhl v myšlenkách technický vývoj o 20 let. Nicméně nikde  jsem nedohledal nějakou  alespoň  přibližnou předlohu či inspiraci. možna  snad   na této pohlednici. 

 

Images_5

Obsah stavebnice

Obsah stavebnice není nijak pestrý, prakticky se dá rozdělit do dvou skupin. Jsou to díly patřící ke stavbě samotné ponorky a pak díly k figuře.

 Návod byl  trochu  zmačkaný  je to jen jeden list - seznam  dílů 

Img_0528

a fotografie  předlohy s legendou 

Img_0529

Celý trup ponorky je odlit z jednoho kusu a tvoří tak největší monolitický kus obsahu stavebnice Na povrchu trupu je naznačena pravděpodobně dřevěná obšívka jako u sudu s naznačenými výraznými obručemi a nýty na zpevnění konstrukce. Věž ponorky s naznačenými okýnky by mohla být železná/ocelová nebo případně mosazná. Na boku  je příruba pro hloubková kormidla.

Img_0531

Trup nemá vypracovaný vnitřek, přiložená figura je „amputovaná“ u kolen a takto hluboko se pouze vlepí do věže.

Img_0532-2

Možná by stálo za zamyšlení rozříznou trup v místech označených červenou značkou na fotografii a vzniklé kónusy a válec odvrtat. Do trupu pak instalovat například část jízdního kola jako pohonnou jednotku a rovněž soustavu pák k ovládání hloubkového a směrového kormidla.

Img_0532-2_li

Tím se dostáváme k drobným dílům ponorky. Pochopitelně k ovládání je nutné hloubkové a směrové kormidlo. Poklop věže by bylo vhodné doplnit mechanizmem zavírání. Na příď přijde pila pro řezání sítí. Na zádi je malá lodní vrtule- Poslední čtyři díly jsou už jen  stojánek.

Img_0533

Součástí stavebnice, která má dát lidský rozměr objektu je figura „Vynálezce“. Jak jsem uvedl postava je zhotovena jen po kolena, což vlastně omezuje vlepení do stávající věže a tím omezuje konfiguraci jen „titulkovou“.  Postava je oblečena do dobového oblečení odpovídajícího XIX.století tedy vesta a redingot. Do rukou přijde mávající cilindr. 

Img_0534

Oproti fotografií na přebalu je změněna hlava, která byla vytvořena jako 3D scan dle živé předlohy a následně 3d tištěna.

Img_0535

Průhledné  díly představující zasklení  Veže  je dost silné.

Img_0537

Závěr 

Patřím k té skupince pravověrných lodičkářů/ponorkářů, kteří vidí takto koncipované stavebnice a modely spíše jako součást figurkových, sci-fi a fantasy kategorií. Se skutečnou předlohou to totiž nemá nic společného. Těžko se pak hodnotí a ocenění získávají pak díky raritnímu vzhledu. Na trhu jsou dostupné obdobně vypadající stavebnice nicméně skutečné předlohy historických ponorek.

Stačí uvést: 

CSS H.L. Huley  v měřítku 1/35  zde

The Turtle  první pokus  o ponorku  z r 1776 zde

 Resurgam zde 

nebo  výše zmíněná Peral  zde

Osobně jsem byl, když jsem se dozvěděl, co bude tajná ponorka od Eduardu zač, velmi zklamán. Čekal jsem a tajně doufal, že energii a peníze a konec konců vysoce kvalitní technologické zázemí na něco smysluplnějšího. Předloh, kterých by se šlo ujmout je pořád dost. Napadají mě například rakouské, britské či americké ponorky z období WWI. U těch Rakousko-Uherských by se dala najít i česká stopa. Nebo německý Uboat type VIIF který má navíc vazbu na řadu stavebnic československých Liberátorů.

Stavebnice byla po nafocení zaslána zpět výrobci. Takže First look  je zároveň i Last Look

« zpět