1/48 Focke Wulf Fw-190 A-4 (over) (Eduard)

(ROZEPSÁNO)

 Úvod

Není žádným tajemstvím že mé vztahy s firmou Eduard, M.A. jsou více než ambivalentní. Polemiku vedu hlavně s jejich vůdcem p. Šulcem. Nejen na veřejných diskuzích a Facebooku, ale i v soukromé komunikaci. Na druhou stranu musím konstatovat, že na všechny mé podněty je z jeho strany reagováno, a jsou-li konstruktivní mohu vysledovat, že se věci pohnuly tak jak mě vyhovuje a je nakonec ku prospěchu všech. I já rád pomohu jsem-li o to požádán. Mimo jiné máme odlišné pohledy na to, jak psát recenze stavebnic. Já se snažím být kritický a odhalit chyby a nedostatky stavebnic. Pan Šulc nejednou deklaroval, že by se mělo i chválit ale já si myslím že takových pochval si přečte na leckterých ModelýřskýchWebech spoustu.

V komunikaci jsem byl vyzván abych se podíval na nový 1/48 Focke-Wulf Fw-190A-1 až A-4: „ Jo, toho Fokouše byste si měl slepit. Jen tak, třeba by to trochu posunulo Vaše názory... a smajlík ".

Dobrá tedy pojďme na to. Jenže já 1/48 letadla stavím jen mají-li nějakou souvislost – Československým letectvím, ideálně s piloty z Východočeského kraje... a to jak každý uzná moc FW -190 není ...

Tak jsem si řekl, co třeba Capturáka... jenže někam jsem založil obtisky britských a amerických focke-wulfu a další se mě shánět nechce neboť jsou až pozdějších verzí

Tak jsem nakonec našel předlohu, která mě jakž takž zaujala... konkrétně Focke-Wulf Fw-190 A-4 patřící JG54 který ukořistila sovětská armáda a podrobila testům

Fw190a4_lad

Tento stroj byl testován  a zde  je filmový dokumet  natočený  pro  instruktáž sovietských pilotů.

Později byla německá imatrikulace tohoto přetřena a stroj dostal rudé nelemované hvězdy na standardních místech, jak dokazuje fotografie (nekvalitní). Současně je patrné, že stroji byly ponechány dále zbraně i zbarvení, jen německé znaky byly přebarveny rovněž bílou barvou.

Fw190a4_lad3

1_2

Výběr stavebnice 

Jedná se o Fw-190A-4,  který měl křídlo se čtyřmi kanóny a trup se čtyřmi otvory za motorem. 

Z nabídky fa Edurd tedy  Overtrase:

Fw 190A-4 chladicí štěrbiny/4kanonové křídlo OVERTREES 1/48

Kat.č.: 8214X

Volba této stavebnice i proto, že  v jiné edicie této vereze  se  zatím nenabízí (stav k 1.2.2018)

zde

Díly

Nejdřive tedy moje  obvyklá komentovaná procházka po dílech. Začneme od těch největčích dílů. 

Dvě poloviny trupu jsou vylisovány v jednom rámečku. Tento rámeček je tedy zaměnitelný  za jiné  verze  v  dalších přebalech.

Dscn2289

Detail  na  povrch trupu s řadami nýtů a pěkným rytím.

Dscn2290

Pohled  na příď. Když jsem se  díval na stavby na internetu a některé recenze zmiňovaly  malé otřepy v otvoru pro výstup výfuků. Já  jsem  ve svých výliscích nic nenašel.

Dscn2291

 Dscn2294

Dscn2295

Pohled na pevnou část směrového kormidla a okolí trupu ocasních ploch.

Dscn2292

Pohled do vnitřku  kabiny. Na některých dílech se již dopředu počítá  se zástavbou  doplňků. Pro případné  oddělení  částí  respektive  vyřízutí jsou v na vnitřních stanách  dílů  v příslušných místech  řezu  již připraveny a ztenčeny ty části dílů kudy se předpokládá že se  vede řez. V tomto případě na fotografii dvířka pro radiovybavení.

Dscn2296

Vnitřní část zadní části  trupu a detail uchycení ostruhového kolečka.

Dscn2297

Spodní  část  křídel  čtyřkanónové varianty, Opět s krásně provedenými detaily. Rytí, nýtování  nad povrch vystupující kryty vnějších kanónu, utvory pro vypadávání hilzen od  kořenových  kan=onů  je už připraven a jak bude vidět na dlších  fotkách i  zevnitř ztenčen. 

Dscn2298

Levá polovina  spodního křídla....

Dscn2299

..a totéž  i na druhé  straně, tentokrát vyfoceno pod jiným úhlem. Opět netřeba komentaře a jen se  kochat.

Dscn2300

Horní poloviny křídel  mají spoj ke trupu  vedený po dělení paneláže. tedy  i krytu kanónů v kořenech křídel vstupují až do svislé roviny trupu ..opět zjevně počítáno se zástavbou odlévaných kanonových  šachet.

Dscn2302

Uvnitř  horní poloviny křídla je žebro zpevňující díl a za zmínku  stojí i příprava pro vyříznutí  kanónové šachty u kořene.

Dscn2303

Dscn2304

Výrobce  počítá s leptanými vztlakovými klapkami a proto je zevnitř  linka ztenčující materiál v místě řezu a  zároveň konstrukční žebro. Toto je na první pohled drobný detail, ale ti, kteří někdy  zkusili  zastavět do modelu spoustu doplňků tak možná zjistili, že  při extrémním rozřezání původních dílů ze stavebnice  mají problém  s tím aby model byl po konstrukční  části pevný a držel tvar. Zde výrobce myslel dopředu.

Dscn2305

Alternativní kanálky pro hlavně trupových zbraní jsou v  horním motorovém deklu  vyřešeny  tak že máme ve stavebnici všechny pro  více  variant Fw-190. Tím se dostáváme  k dalším rámečkům. Ty jsou typické tím, že je na nich množství nadbytečných  dílů pro všechny varianty Fw-190 již v tomto  přebalu.  Osobně  jsem  tento trend zaznamenal poprvé  u stavebnice 1/72 Spitfire a zde i v měřítku 1/48, ale nejsem pravověrný letadýlkář. Pokud se člověk rozhodne  stavět celou řadu verzí získává  tak do budoucna řadu alternativních dílů pro různé kombinace verzí.Já FW-190 vůbec nerozumím  a nedokážu ani poznat  jaké  jsou vlastně rozdíly (při stavbě jsem se řídil stryktně návody).

Dscn2306

opět tři varianty  překrytu trupových zbraní.

Dscn2307

Obdobně najdeme  varianty krytů podvozkových kol a  dvě varianty  řídících  ploch  výškového a směrového kormidla a křidélek . Opět laický pohled:   rozdíl  jsem zjistil že spočívá v hustotě žeber.  

Dscn2308

Druhá varianta krytu podvozku

Dscn2309

a druhá varianta ovládacích ploch 

Dscn2310

Pevné části VOP  se sestavují ze dvou  částí ..spodní  je menší a lepená  spára odpovída rytí.

Dscn2311

Vnitřní strana krytu podvozkových kol

Dscn2312

Fotka pořízené tak, aby vynikly povrchové detaily křidélek.

Dscn2313

Totéž  u VOP a SOP

Dscn2314

Vana kabiny. Zde je podle mě snad  jediný nedostatek nebo spíš obtíž  stavebnice ... boční pultíky se nalepují alternativně. Na výběr máme variantu s vylisovanými  detaily přístrojů nebo hladkou pro aplikaci leptů. po nalepení jakékoliv varianty je  vidět  spoj. uživatelsky přínosnější by bylo dle mého soudu  udělat celé boční pulty v tvaru L L  spoj by pak byl jen na podlážce.

Dscn2315

Pokud  nepoužijeme odlévaný  motor máme ve stavebnici připravenou plastovou "kulisu" . Pro běžnou  stavbu stačí neboť  ze předu  bude pohled zakryt ventilátorem.

Současně pohled na zadní stranu pilotní sedačky.

Dscn2317

Sedačka  z druhé strany

Dscn2318

Opět  variabilita  stavebnice - několik  ventilátorů pro různé verze  tak jak odpovídaly jednotlivým verzim v počtu a šířce lopatek 

Pod nimi jsou vidět alternativní dna podvozkové šachty.

Dscn2319

Opět stavebnice obsahuje  dvě varianty kabiny.

Dscn2320

Na fotografich   patrná přepážka trupu. ta má význam protože fixuje  geometrii a pevnost trupu.. Napravo prstenec  vstupu s chladičem oleje.

Zadní  stěna  podvozkové šachty s množstvím detailů

Pod ní  vrtulový kužel, spodní části zasobníků  nábojů pro  trupové zbraně  s tunýlkem pro vypadávání hilzen. Kdo použije  výzbrojní resinový  set jen tento díl použije jiný... opět se nemusí nic řezat. Na levo dvířka  podvozkových šachet pro některé varianty

Dscn2321

Ve stavebnici jsou  i dvě  verze podvozkových nohou  

Dscn2322

Varianta  pro verzi s kruhovými podvozkvými šachtami.

Dscn2323

Závěsníky pro nádrže nebo  pumovou výzbroj  opět podle  verze.

Dscn2324

Skříň motoru a  kožený sedák  do sedačky 

Dscn2325

Druhá verze ppodvozkových nohou

Dscn2326

Spodní  kryt motoru.

Dscn2327

Počítá se  i s radarovou  verzí  nočního stíhače.

na střední příčce dvě verze ocasního kolečka

Dscn2330

Variantní  drobné  díly do kabiny počítaji  s použitím  leptů... nemusíme tedy nic obrušovat.

Malé "háčky" jsou žebra a položebra do podvozkové šachty.

Dscn2331

Variantní jsou  kola podvozku.. ty se  sestavují vždy  ze samostatné pneumatiky a  vlepovaných disků.. Z praktického pohledu to usnadňuje  barvení.

Dscn2332

Různé hlavně  zbraní. Jako laik nedokážu určit které hlavně patří jké zbrani, Snad jen poznámku že  u trupových  zbraní  musíme dát pozor na to že naznačená perforce je jen na jedné straně 

Dscn2333

Vzpěry podvozkových nohou a napravo malé "kapky" které přijdou vlepit do podvozkových šachet.

Dále další  varianta pneumatik a  disků kol.

Dscn2334

Vnější  diyky  s pěti otvory a plné.

Dscn2335

Různé typy opěrky hlavy do kabiny a malé přístrojové panely pro  jednotlivé verze Fw-190

Dscn2337

Dscn2338

Průhledné díly

V úvodu musím předeslat že jsou absolutně  bez kazu. Opět jsou v rámečku  různé varianty odpovídající jak verzi Fw-190  tak zároveň i možnosti  pro stavbu  otevřené  či zavřené kabiny. v rámečku jsou i dvě varianty zaměřovače.

Dscn2340

v rámečku  jsou  i panceřové skla  pro panceřovanou verzi.

Dscn2341

Dscn2342

Dscn2343

Dscn2344

 

Závěr

V poslední době jsem si pořizoval několik stavebnic letadel. Je vidět, že nůžky pojetí, technologie kvality lisovaných dílů se rozevírají. Operovat s tím, že stavebnice je určena pro "modeláře" a ten musí absolvovat větší či menší torturu, aby díly vůbec připravil na sestavování. Pak vše tmelil přebrousil, přeryl a přenýtoval, tak aby pak dosáhl určeného cíle tedy postavit geometricky správně a stavebně čistý model. který pak zhnuseně založil do zadní řady vitríny. Je to k radosti? Za sebe říkám, že mě tohle nebaví. Vím, že jsou modeláři, kteří z kelímků od jogurtů postaví cokoliv. Kloubouk před takovými dolů. Ale je to jejich volba.

Případ nového 1/48 Fw-190 je naštěstí jiný příběh.

Nedostatky

  • Návod je tradiční a pokud bych mohl firmě radit měl by zapracovat na názornosti a fázování stavby. Co tím chci řičí? Uvedu příklady:
    •  problém: Kam vlepit horní palubní desku (sestava F.) do kabiny s ohledem na vlepení dílu A24 (kapota předku pilotního prostoru) a vlepení zaměřovače. Je to příklad problému návodu s fázováním stavby a zároveň se správnou polohy dílů. Určitá instrukce je až o dvě stránky dále po sestavě trupu v souvislosti s lepením dílu A24.
    • pořadí lepení krytů motoru je jen výškově v návodu
    • orientace dílu s hlavněmi trupových zbraní u výfuků máme označení R/L , zde pomohlo UP...
  • Co se týká dvou nedostatků uvedených výše Jen shrnutí
    • Boční pultíky v kabině šlo řešit jinak
    • Co se týká spoje v šachtách. asi by pomohlo mít podobné čelo jako je zadní stěna .. nebo lept

Klady

  • Model je připraven pečlivě, s rozmyslem je počítáno i s dalšími upgrade, ale ne za cenu atomizace dílů.
  • Kvalitní bezchybné lisování vede k pohodové stavbě, kdy chyby a nedostatky můžeme pak přičítat vlastní blbosti a nešikovnosti s drobnou omluvou na případné dioptrie.
  • Naštěstí konstrukce stavebnice 1/48 Fw-190 nemá moc míst, které by limitovaly další úspěšnou stavbu (na rozdíl např. od 1/72 Spitfire stejného výrobce), tedy místa a sestavy, kdy stavitel vlastní nepřesností, chybným výkladem návodu nebo změnou postupu stavby by si způsobil pro další stavbu problém.
  • Když to shrnu stavebnice se blíží pojmu definity kit na 99% . zbývající 1% jde na vrub šachtě podvozku a panelům.

Stavba 

Letadlo jsem si postavil  podle úvodní uvahy a postupoval jsem podle návodu staženého  ze stránek výrobce. zde

1. Kabina 

  • použil jsem lepty ale před tím  jsem  vytmelil  vybrousil a vyleštil pultíky 
  • trochu je problém trefit odstín  barvy RLM  na potištěných leptech ... s tím nevím  co .. možná vymaskovat  a přestříkat 

2. Trup  

  • U této stavebnice je klíčové vlepení trupové přepážky mezi kabinou a motorovou/zbraňovou sekcí.
  • Trup jsem nejdříve slepil  od ocasu 
  • Pak jsem vlepil  vanu cocpitu
  • Následně lomenou trupovou přepážku 
  • A nakonec čelo motoru
  • Motorové  kryty  jsem  odložil

3 Křídlo 

  • Pečlivě  hlídat polohu  položeber v šachtách
  • V podvozkové šachtě je viditelný  spoj  horní a dolní poloviny křídel  na náběžné hraně. to se musí  jako jediné  na celé stavbě tmelit Spáru v šachtách stačí vytmelit. nic víc s tím neuděláme

4. Usazení křídel 

  • postupné lepení pomůže tomu, že nevznikne spára trup – křídlo
  • když jsme nenalepili kryt motoru  máme  možnost  zevnitř  zalačit  na přechod a nevznikne  vůbec žádná mezera (možná  je i varianta že se motor  vlepí až do sestavy křídlo trup)

Podobně stačí dát pozor na lepení krytu zbraní a motorového překrytu.

Prohlášení

Model byl zakoupen  za vlastní peníze autora  přes e-shop Artur. s využitím  osobní slevy.  Při stavbě modelu  byly využity  Owerlepty  Eduard a  obtisky  univerzální  sady z produkce AML.

Autor  vychází z vlastních zkušeností s cílem podání obecné informace o produktu  a veškeré informace jsou nezkresleně podány a dokumentovány přiloženými fotografiemi. 

« zpět