1/72 Saunders-Roe SR-53 "prototype" (AZ- models)

Úvod

Muselo to být tak v roce 1969 nebo 1970 ale v paměti mám, jak mě otec koupil v hračkárně U Drinopolu v Bělohorské ulici v Praze Břevnov koupi pytlíkový model tohoto letadla od firmy Airfix.  ( zde) nebo (zde). Dlouho pak stál postavený na stojánku na knihovně v obýváku natřen lesklou barvu unicol s mírně slonovinovým odstínem a raketami natřenými snad lakem na nehty. Bylo mě opravdu pár let a po tomto modelu následoval L-29 a B-534 českých Kovozávodů Prostějov, následované dlouhou linii dopraváků Plastycart s nezapomenutelně smradlavou stříbřenkou v kovové tubičce Sešel se rok s rokem v mém případě vlastně už půlstoletí a SR-53 znovu.
Když jsem se Když jsem se dozvěděl, že model je ohlášen hned jsem začal přemýšlet z čeho vyšel „ náš  nejtradičnější velkovýrobce “ tentokrát. Mé pátrání nakonec vyřešil výrobce sám tím, že uvedl zdroj předlohového modelu přímo na krabici. jakož i  zde 
Podobně jako v případě Martin-Baker MB.5 právě před rokem   je zdrojem a vlastně předlohovým model celoresinový model  firmy Freightdogmodels z Velké Brtitanie. Odlévaný model (zde) byl nabízen zhruba před 3 až 4 léty a je popsaný na německých IPMS Deutschland na svých stránkách zde  

Obsah stavebnice

Vše je baleno tak jak je výrobce zvyklý tedy kartonová krabice s bočním otevíráním s titulním obrázkem letícího prototypu XD145   schématem zbarvení na spodní straně.
Obsah je zabalen do igelitového pytlíku s lepkou. V něm nalezneme návod. Stavební díly na jednom rámečku, v samostatném pytlíčku průhledný překryt kabiny a obtisky.

Ty jsou jen volně vloženy, a to tak že mám obavy že ve vlhku a teplu se mohou časem přilepit i igelitu a znehodnotit. Jiní výrobci dávají na obtisky krycí papír. Ale tady se pohybujeme u lowend výrobce i když pohříchu za peníze kdy jiní highend výrobci, a tím nemyslím jen Českou kotlinku podávají nesrovnatelně lépe adjustovanou stavebnici

Plastové díly 

Jak jsem uvedl výše, tak všechny díly jsou na jednom rámečku nebo spíše stromečku.

Při podrobnějším pohledu na díly najdeme typické nectnosti shortrunových stavebnic. V tomto případě otřepy a nepříliš ostré rytí. 

Některé linky a drobné panely odpovídají spíše práci pokročilého začátečníka. 

Model zobrazuje stav letadla s brzdícími štíty bez perforací jak bylo později doplněno a stroj stojí v muzeu

I když jsou křídla odstříknuta v celku, nenalezneme výrazné vtaženiny a propadliny. Je vidět že si výrobce dal práci s odladěním formy.

Křídla jsou též poznamenána otřepy, a to naštěstí na místech, kde přijdou vlepit do trupu. V souladu s resinovou stavebnicí se spoj (křídlo-trup) fixuje pomocí kolíků na křídlech a v trupu nalezneme také prohlubeň v místě spoje. Takže i na základě zkusmého sestavení by tato sestava měla dobře pasovat jen to dá trochu pilování.

Podvozková kola jsou vcelku přijatelná. 

Kabinu  tvoří  jak díl "vany" s bočními panely. Vzhledem k použité  technologii je to  přijatelný základ. Pro  stavbu se zavřenou kabinou  naprosto dostačující. Pro stavbu  s otevřenou  kabinou je to dobrý základ.Kabinu tvoří jak díl "vany" s bočními panely. Vzhledem k použité technologii je to přijatelný základ. Pro stavbu se zavřenou kabinou naprosto dostačující. Pro stavbu s otevřenou kabinou je to dobrý základ.

Když jsem se díval na recenzi na IPMS DE a zaměřil jsem se na odlévané provedení sedačky Martin Baker ejspíš Mk.2. V plastu je prakticky nepoužitelná.

Palubní deska je pěkná, má naznačené přístroje v souladu s originálem, avšak je nešťastně vyřešené napojení vtokových kanálků. 

Vybavení kabiny a přední podvozkové šachty je i zevnitř výlisků poloviny trupu.

Vcelku detailní přední podvozková noha je vylisovaná i s příďovým kolem.  Vše bude potřeba jen opracovat a vyprostit z otřepů.

Jedinou výzbrojí tohoto letadla měly být jen rakety což odpovídá "raketové doktríně" která se v 50.letech razila nejen ve Velké Británii.  Výlisky raket mají docela tlustá stabilizační kormidla. 

Podvozkové nohy hlavního podvozku jsou vylisované i se vzpěrami.. nicméně opět zahalené otřepy

a zahloubení v podvozkových šachtách křídla. Podvozkové šachty nemají žádné další detaily

Tryska raketového motoru

VOP a odtoková hrana křidélka bude jistě zasluhovat pár zásahů  smirkem a stříkacím tmelem

Průhledné díly 

Ty jsou zastoupeny jen jedním, a to překrytem kabiny i s čelním štítkem. Podle fotografie na IPMS DE  je vidět že provedení AZ je o mnoho lepší ale na pomyslném žebříčku  1 až 10 se nacházíme 6 až 7.

Stavební  návod 

Říká se, že návody čtou jen zbabělci. ale je to součást stavebnice Stavební návod je  tak jak jsme si zvykli v poslední době 

Na přední stránce je malá tabulka barev s kódem firmy Humbrol. Kódem A až L jsou označené detaily i v návodu.  Pro pobavení upozorňuji na barvu G kde má sice barva  Humbrol 11 v katalogu označení Silver Metallic, ale AZ označilo tuto  barvu  jako Silwer.. prostě bezva ingliš

Stavební krok "1" vybarvení palubní desky  pomocí černé  barvy a ClearFixu.....

Stavební krok "2" opět barvení a to zbytku kabiny a přední šachty..

Stavební krok "3" tentokrát opět kabina.  Model neobsahuje poutací pásy na sedačku 

V následujícím  kroku "4"  nám  nenápadně výrobce naznačuje,  kde a jak mám rozdělit kryty podvozkové šachty  (díl 9 a10) tak, aby vznikl 9b a 10b .

Tradičně výrobce má poněkud specifické pořadí kompletace. Jsem asi mimoň a Liberečáci (kde sídlí můj fan klub) vědí co je Mimoň, ale já vždy sestavím základní drak a pak teprve dolepuji detaily jako je podvozek. Připadá mě proto stavební krok "7" a "8" trochu matoucí hlavně když geometrický nákres je až na další straně.

Krok "9" kompletace trupu. Nikde není zmíněno závaží do přídě. No nevím, já to radši při stavbě  pojistím preventivně zatížením kouskem olova.

Zatímco v předchozích stavebních krocích se tak  činilo,  tak v krocích "11" a "12"  se nečíslují díly. Takže pozor na malý díl na spodku trupu

Geometrii letadla nalezneme  až u kroku "14" 

nesrovnalost v barevném  označení  G je v  tabulce Silver (vlastě silwer :-) )

Kamufláže

Balení obsahuje obtisky na oba dva prototypy. 
(FOTO DODÁM)
1. XD145, který se dožil dnešních dní jako muzeální exponát 
. druhý prototyp XD 151
Schéma je tradičně znázorněné na zadní straně krabice i s kódem barev Humbrol

Prototyp XD151 byl zničen 5.6.1958 při testech v Boscombe Down, Wiltshire. Při vzletu na smíšený raketový i proudový pohon, z neznámých důvodů pilot vypnul raketový pohon a vypustil brzdící padák. Ten se nestihl nafouknout a na konci dráhy letadlo narazilo do osvětlení a roztříštilo se. Pilot, S/L  J.S.Booth DFC, byl vyhozen z letadla připoutaný v  sedadle a okamžitě zemřel

Závěr 

já bývám skoro vždy velmi kritický k produktům modelářských firem. Myslím si že produkce modelů není žádná dobročinnost. Pro výrobní firmy je produkce stavebnic business. Pro nás modeláře je to zábava, na kterou si musím jinde vydělat peníze. Takže co říci závěrem

+  Kladně hodnotím počin SR -53 je zajímavý stroj a do mé sbírky britských projektů (mám např Boulton Paul 111 a DH 108 Swalow

+ Kladně hodnotím to, že výrobce se domluvil s producentem solidní předlohy

+ Pozitívní je mírné zlepšení  kvality výlisků i když si myslím že i tady je co zlepšovat

- Negativně  hodnotím jednoznačně díl sedačky 

- Horší je překryt a drobné díly zejména pitotova trubice 

- Nedostatky v návodu (použít červený tisk pro naznačení lepících míst a současně pro červené zbarvení  detailů je spíše chaos)

- zapomenutí/např nebo upozornění  na  samo domo výrobu drobných antén na spodku trupu, i když na pérovkách schématu jsou nakreslené

poznamka  : model zakoupen za pultovou cenu v modelářské prodejně Pecka modelář v Praze 

Stavba 

Do modelu  jsem už "řízl"  a tak brzo přinesu fotoky a poznatky ze stavby....

« zpět